View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
l
Sitat av xtapolapocetl
Det er ikke selve heroinbruken, men abstinensene og alt dritet rundt som gjør størst skade.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke alle som forstår alvoret eller i det heletatt hva en abstinens er for noe, så jeg tenkte å skrive noen ord om det.
Annen informasjon om Heroin finner man f.eks i denne tråden.
Men det har ikke vært så mye skildring av hva/hvordan en abstinens er for noe.
Jeg skildrer min erfaring med opiater, men om du kun vil lese om abstnensene - er de oppført nederst i posten.

Personlig har jeg (som 18-20 årig) tidligere erfaringer med abstinenser fra benzodiazepiner og forskjellige morfin preparater som: Dolcontin, Themgesic, Subutex, Ketogan, Metadon i solbærsaft og andre morfin lignende preparater.
Jeg gjorde det ikke fordi kroppen måtte ha det, men fordi tilgangen var tilstedet.

For meg var det bare en lek, gøy, tidsfordriv. Jeg var av den banale oppfattning at man ikke ble fysisk avhengig med mindre man brukte nåler.
Jeg følte meg egentlig ganske 'safe' da jeg byttet til meg Dolcontin mot hasj hos en forferdelig person, som har klart å ødelegge mange mennesker på samme vis, eller værre.

Det tok over 2 år før jeg kjente på noen form for abstinenser. Jeg husker spm. fra enkelte: "Blir du ikke dårlig"?
Nei? Ble igrunn aldri dårlig og gikk ut ifra at dette var fordi jeg ikke brukte det i sprøyter eller sporadisk.
Det kom dager hvor jeg spiste 2-3 dager i uken, som oftest i helger o.l. Jeg følte det aldri som et misbruk - selv om det i stor grad, var akkuratt dette.

En fin søndags sommer morgen våknet jeg av at jeg kastet opp på gulvet. Dagen før hadde jeg vært på fest og antok at jeg bare var fyllasyk.
Svetten rant av meg, som om jeg kokte utvendig men frøs innvendig.
Klam og ekkel som jeg var, kastet jeg opp hvert 15.min. Magen vrængte seg i bøtta som jeg hadde plassert på gulvet og håret mitt var kliss vått av svette.
Hjertepumpen holdt på til å slå hull i brystet på meg, og jeg skjønte ikke en dritt av hva som hendte meg.
Det gikk 4-5 timer før det begynte å avta til noe mer kontrollert oppkast, der jeg tenkte at et trekk med cannabis kanskje ville hjelpe mot "fyllasyken".
Det eneste som skjedde var at jeg trigget de samme bivirknigene jeg hadde hatt 30 min. tidligere.

Under sofaen hadde jeg et brett med forskjellige røyke-effekter samt noen benzodiazepiner og morfin perperater som jeg tidvis fikk av en kamerat, som anskaffet dette fra et destruerings dèpot, som forskjellige apotek brukte.
Benzodiazepinene ble brukt som hodetabletter for mitt vedkommende, men tro det eller ei - jeg var ikke noe "loke hode". Noe jeg har fått bekreftet av mange av mine streite venner, som ikke var klar over hva jeg gjorde.
Jeg visste hva jeg gjorde, og jeg var ikke den type - sitte å duppe av under filmer, fester eller på besøk hos personer. Men respekten for de forskjellige stoffer var generelt sett svekket, -> borte.

Jeg drakk metadon på 'gøy', fordi det var gøyt. Husker at skepsisen var der, men kunnskapen om stoffet/stoffene var ikke tilstede. For uten om egene erfaringer.
Det var ikke før jeg engang skulle hente en flaske metadon at jeg forstod hvor dypt vann jeg sto på.
Da satt det en tidligere heroin-sprøyte misbruker,(som nå bruker Subutex) og spurte meg hvorfor jeg var så grå,hvit i fjeset - svetten randt og så mange kg. var borte.?
Jeg hadde ingen forklaring på det, foruten om -etter jeg tok en kork med metadon.
Han fortalte meg med engang -> du er hektet....

HÆ?! Hektet? Give me a break! HAHA -> DU er hektet ja, ikke jeg.
Jeg nektet å tro hva han fortalte, før han kunne ramse opp alle plagene jeg hadde - uten at jeg hadde åpnet munnen.
*tanke*FAEN*!!
Heldigvis har jeg alltid hatt sprøyte skrekk og da alltid misslikt å se noen injeksere - hva nå enn som blir injeksert.
Jeg har bare øvre makter å takke for dette og at jeg klarte å holde på denne skrekken. Who know's hva som hadde hendt, med mindre jeg hadde 'noe fornuft' sammen med sprøyte skrekken.
___________________________________________________________
Abstinenser:

Jeg vil beskrive abstinenser som en slags HARD og 'evigvarende' influensa, inkludert alle andre sykdommer man kan få under en influensa.
Dette være seg oppkast, diarè, mageknipe. Ingen matlyst og -> hvis man har det, kommer det somoftest like fort opp igjen som det gikk ned.
Feber og sinnsyke drømmer, der man ikke vet hva som er realitet og drøm. Det er så heavy at drømmene preger deg sterkt hele tiden mens dette pågår.
Svetten renner av deg og følelsen av å være så varm at organene koker i kroppen, fremdeles som man fryser er intens. Det er som om kroppens temperatur stabilisator er totalt ødelagt, og variere mellom å være KALD, VARM , KALD, VARM. Det finnes ikke en mellom ting, og gjør det, det -> varer det kun i noen få minutter.
Man våkner i en dam av svette, dynen er klissvåt og kroppen dirrer av kulde.
Leddene værker, der sinnsyke ryggsmerter gjør at man ikke finner noen som helst behagelig liggestilling. Huden kjennes seig og ekkelt ut.

Tankene er kun fokusert på èn ting, - En "liten pille av hva som helst" hjelper nå. Selv om man også forstår at dette bare blir som å pisse i buksen for å holde varmen.
Tids perspektiv blir forvrengt, og alt virker tilsynelatende som om det aldri vil ta slutt. Dagene er lange og man merker sjeldent noe bedring, selv etter 7-10 dager med helvete, er det svært sjeldent over.
Knærne og ryggen værker, og det å prøve å gå noe sted er så og si umuligI denne perioden er det sinnsykt lett å gi opp. Det er ofte i slike situasjoner at personer tar overdoser også.
Alle plagene er der - hver dag - hver time. Man merker gjerne at èn dag er bra, for at neste blir et helvete igjen.
Svien i magen er den som gir seg sist, sammen med leddsmertene.
Paranoide tanker, samt suicidale tanker er helt normalt - og blir nesten reelt til tider.
Etter en 2-3 ukers tid, begynte dette for min del å bedre seg, noen opplever at det varer lenger, noen opplever at det varer kortere.
Det varierer kanskje litt på hvilke stoffer man er hektet på.
____________________________________________________________

Til slutt vil jeg få sagt at dette er min erfaring med kampen mot opiat demonene, noen opplever det som en sterkere smerte, andre opplever det mindre.
Men 'de fleste' som er fysisk avhengig av Opiater opplever dette jeg beskriver og har opplevd.

Jeg og min historie er langt i fra unik, og nettopp derfor skriver jeg dette - slik at de som ikke skjønner hva det å ha abstinesner er for noe, muligens får litt mer forståelse av det nå.
Jeg har prøvd Heroin ved 2 eller 3 anledninger, nasalt og røykt det. Jeg har aldri hatt noen god erfaring med stoffet. Det var også derfor jeg brukte morfin perparter, fordi jeg selv ikke synest det var et så skittent stoff som heroin.
Uavhengig av min mening, gjør det samme skadeverdi.
Sist endret av spQ; 24. september 2007 kl. 17:35.