View Single Post
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Feilen med KP-systemet er jo at det fører til glorifisering av brukere som har spesielle kunnskaper eller ferdigheter, uten at det nødvendigvis har en nytte for andre brukere eller forumet i sin helhet. Det er en god del brukere her som f.eks legger ut et pent bilde de har tatt og får tonnevis med KP for det. Jeg var av den oppfatning av at KP-systemet skulle belønne de brukerne som var av spesiell nytte for forumet, og ikke at flinke fotografer skulle bli en del av "eliten" i forumet på grunn av et pent bilde eller to.

Så feilen i mine øyne (uunngåelig selvfølgelig) er at kvalitetspoengene blir fordelt feil. Vil til slutt si at jeg ikke bryr meg så alt for mye om KP på grunn av nettopp dette. Det skjer alt for ofte at noen gir et kort og konsist svar på det noen spørr om i en tråd uten å bli belønnet for det. Derfor ser jeg ikke på de med mye KP som de som er mer kunnskapsrike eller nyttigere for forumet på noen måte.

Ergo: KP-systemet har ikke den nytten på meg som den kanskje var ment å ha.

Edit:
Sitat av moridin
Problemet er kanskje at nFF er blitt jævlig stort etter hvert. Av en brukermasse på ~20000 sier det seg selv at det alltid vil finnes en del evneveike søppelnerder som dessverre er mye mer synlige enn alle de som jevnt over leverer bra. En slags metamoderering som Nichotin nevner tror jeg kunne fungert bra (dersom da ikke folk fikk det for seg at de skal stemme ned brukere de ikke liker på trass)
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det hadde vært noe problem i lengden. Å få fjernet spammingen av KP er kanskje det aller viktigste IMHO. Har heller ikke inntrykk av at det fins så jævlig mange personlige konflikter i nFF at det hadde blitt et problem. Det er jo som sagt et stort forum med et stort spekter av forskjellige brukere, noe som gjør det enda vanskeligere for den enkelte bruker å legge seg til merke hvem som er idioter og hvem som er random folk de aldri har hørt om før(og dermed får en mer objektiv innstilling til).
Sist endret av thomasf; 3. august 2007 kl. 01:39.