View Single Post
Jeg er selv musiker, og har i alle år hørt om juks, og hvordan folk ser ned på det å jukse innen musikken.

Vi har vel alle hørt at at "vokalistene kan ikke synge.." og at det er en "tuner" som ligger på vokalen for å gjøre den så lite sur som mulig, og dette begynner jeg mer eller mindre å tro er en standard..

Killswitch Engage, et av mine største yndlingsband det siste året, ga nylig ut sitt tredje album "Daylight Dies". Albummet var sykt rått, og det er perfeksjon til den minste detalje i alt av spill, men.. 03:04 viser cd-spilleren på låt nummer 3, og her har tydeligvis en av verdens hotteste metalband bommet, for hva hører jeg? En glitch i stemmen til verdens råeste vokalist Howard Jones.. det høres ut som Boten Anna plutselig tar over et lite millisekund.. jeg kjenner igjen symptomene av en for dårlig innstil Antares Autotune. Et verktøy som brukes for å tune sure toner i en ellers perfekt komposisjon. Jeg hører vibrasjoner i stemmen til verdens råeste vokalist som kun en datamaskin klarer å lage.

Ikke det at jeg er direkte skuffet, for resultatet er en sykt fin Killswitch låt, men hvis Killswitch "jukser", hvem gjør ikke det? Og betyr det noe for oss lyttere at våre idoler benytter verktøy for å perfeksjonere sine mesterverk?