View Single Post
Sitat av mr_eff
Med fare for å høres ut som den arrogante drittsekken jeg innerst inne er; er det nesten ingen her som har sett filmer som ikke er laget i Hollywood etter 1990? Siden tittelen på tråden inneholder ordene "tidenes film," hadde jeg vel håpet på å få noen seriøse innspill fra folk med et reflektert forhold til mediet. Med få unntak (Apocalyse Now, Gudfaren, Dr. Strangelove, Un Chien Andalou, Lost Highway) er jo nesten alt som har blitt postet her den samme dritten som blir postet i alle "hva er din favorittfilm for øyeblikket"-trådene. Pulp Fiction? Fight Club? Boondock Saints?! Å si at dette er tidenes beste filmer, er som å si at den siste romanen til Dan Brown er verdenshistoriens største literære verk. Jeg er klar over at dette i stor grad er subjektivt, men prøv for faen å se ting i et litt større perspektiv.
Vis hele sitatet...
Jupp. Shawshank, Shawshank, Shawshank. Krever folk virkelig ikke mer enn en "perfekt" slutt hvor alt går bra? Det er jo bare kjedelig. Nesten like kjedelig som Crash ("Crash" er den verste måten å bli fortalt "Rasisme er teit" på). Pulp Fiction kan jeg si meg tildels enig i, men akkurat Boondock Saints, Usual Suspects og Fight Club scorer vel ekstremt høyt pga sluttene. Det er jo veldig god og tilfredsstillende underholdning, men noen ganger vil man ha *litt* mer enn bare det.

Som personlig favoritt har jeg The Good, the Bad and the Ugly. Herlig film, fantastisk cinematografi og overveldende skuespill - og dessuten den tøffeste filmen noen sinne. Mulholland Drive blir kun så vidt slått av GBU. Den er så herlig surrealistisk og forvirrende, David Lynch må være det største nålevende filmatiske geniet.

Ellers liker jeg de fleste Kubrick-filmene jeg har sett (litt usikker på 2001, tror jeg må se den igjen). Ellers har jeg stor sans for klassisk film noir (spesielt Night of the Hunter og Sunset Boulevard), et par mer moderne mesterverk (Magnolia, A Beautiful Mind og Leon) og resten av western-klassikerne til Sergio Leone i tillegg til Butch Cassidy and the Sundance Kid.
Sist endret av mongeland; 11. desember 2006 kl. 20:23.