View Single Post
Linuxnerd
956
Jeg blir litt skremt når jeg leser mange av disse postene. Hva skal vi med forsvar? Før andre verdenskrig nedrustet Norge forsvaret til et minimum, for det var jo ingen som ville angripe Norge. Hva skjer? Jo, i 1940 kommer noen tyske turister inn med masse våpen og tar over hele Norge uten alt for mye motstand.
Tyskland hadde sikkert klart å ta over Norge uansett før eller siden, men med et ordentlig forsvar kunne vi ha gjort litt skade mot tyskerne og kanskje begrenset noe av skadene.

Historien har for vane å gjenta seg selv. Og det største problemet er at vi ikke lærer av historien. Hadde vi gjort det, så kunne mye elendighet vært ungått.
Og verdensituasjonen pr idag er ikke stabil. I midtøsten blåser det opp til storkrig (igjen), og det er faktisk ikke så langt unna Norge. Terrororganisasjonene sprer seg som ild i tørt gress over hele verden. Norge har spilt en viktig rolle i mange kriger som fredsmeklere og lignende. Og jeg vil tro at vi på denne måten har klart å skaffe oss noen fiender rundt om kring.
Nå i 2002 er det trygt å bo i Norge, men hvordan vil det være om 50 år? Ingen vet hva som skjer i framtiden, og det er bedre å være føre var, enn å satse på at alt går bra.

Hvis vi skal kvitte oss med forsvaret, hvor står vi da? Et moderne forsvar koster utrolig mye penger, men hvis man klarer å administrere og forvalte pengene mer effektivt, så vil man klare å få mer for pengene. For ikke så lenge siden ble masse beltebiler som nesten ikke var brukt sendt til destruksjon, hva i helvete er det for noe? I tilfelle kunne bilene ha blitt solgt hvis vi absolutt ikke hadde behov for dem.

At verneplikten bør bli frivillig er en annen sak som jeg er enig i, men det er faktisk sånn det fungerer i praksis nå.