View Single Post
Jeg leste nettopp en artikkel i VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105092) om John Arne Riise som hadde parkert midt i veien rett foran en fotgjengerovergang med sin splitter nye Ferrari i en all-stans-forbudtsone. Boten han fikk var på 500,-

For meg virker det er latterlig at en som tjener flere hundre tusen kroner i måneden får en bot på lusne fem hundre kroner. Derfor kom jeg til å tenke på en tanke jeg har tenkt mange ganer før (tankefullt...): hva om bøter hadde økt proposjonalt med din lignede inntekt/formue? Ville ikke det vært mye mer rettferdig? For meg ville en bot på 500,- vært et pent slag i siden på min ellers tynne økonomi, men for en millionær som Riise en knapt merkbar liten utgift.

Vil ikke botens funksjon falle bort dersom det ikke svir for den som mottar den?
Og er ikke dette på mange måter slik at en som har penger kan gjøre hva han vil, det er bare å betale en bitteliten bot- en formalitet for en med åttesifret beløp på kontoen?

En bot bør da svi like mye uansett hvordan dine betalingsevner er! Jeg synes det er provoserende at bøter er like uansett hvor rik eller fattig du er.

Jeg er selvfølgelig klar over at det sikkert er flere problemer ved en slik løsning. For eksempel er flere av Norges rikeste menn (og kvinner) lignet med 0,- i inntekt/formue.


(Det ble mye oppramsing av tanker her, en smule ustrukturert)