View Single Post
Sitat av Fortvilet Vis innlegg

Jeg har sittet inne nå i 7-8 uker. Ikke klart annet den og gå rundt og rundt stuebordet, så har vondt under hælene. Setter jeg meg så kjennes alt verre. Hatt orntligpustebesvær, og må puste tungt og dypt inn og ut 3-4 ganger ca. 1 gang i timen for og roe ned panikk angsten som kommer pluttselig med et ekstra smell. Har aldri hatt dette før i livet, eller hatt panikk angst eller slik angst.
Ansett meg selv som stabil og mental sterk og ikke slik som dette noen gang før.

Om dette ikke skyldes sobril benzo, må det vell være cibralex anti depresive som er årsaken når sluttet brått ? Ellers pga alt jeg tok sammen?

Serquel 50mg tok jeg for andre gang i dag, og ser ut som det hjelper noe… men er redd for og si det for tidlig..

Nå har det gått 1 uke med dette syke uro og angst, og det må vell avta innen 1-2 uker vell ? :-/
Vis hele sitatet...
Det du skriver om at du må bevege deg høres ut som et forbigående tilfelle av Akatisi eller Akathisia på engelsk. Dette er ikke uvanlig å oppleve når man går av antidepressiva eller antipsykotika.

Du har brukt begge deler, og flere typer. Seroquel, Cipralex, Truxal.
Benzoabstinenser gjør deg også rastløs og urolig, som OGSÅ kan bidra til dette.

Akatisi er manglende evne til å sitte eller stå stille eller være i ro. Personer med akatisi vil typisk beskrive en følelse av rastløshet og ha en trang til å bevege seg.

I likhet med antipsykotika kan antidepressive legemidler gi akatisi, dvs. manglende evne til å sitte stille, sterk rastløshet og trang til å vandre rundt

---

Jeg føler virkelig med deg, for Akatisi er en helt grusom tilstand, men heldigvis er det nesten alltid forbigående dersom man trapper ned på medisiner og ikke "sjokker" kroppen med bråstopp av disse anti-medisinene.

Hvordan er situasjonen din nå med tanke på medisinering? Hvorfor bruker du Seroquel? Du sier du føler deg bedre når du tar Seroquel, hjelper det på uroen?

Siden antipsykotika både kan forårsake Akatisi i seg selv OG når man slutter med det høres det ut som om du bør gå til legen og få hjelp til å trappe forsiktig ned på disse medisinene så du blir kvitt disse bivirkningene.

Legen din bør også vurdere om du kan ha behov for relativt lav dose Gabapentin eller Pregabalin før søvn da disse medisinene har en positiv effekt på tiden du tilbringer i dyp søvn og REM-søvn.
Du trenger nemlig best mulige forutsetninger for å lege kroppen din og bli frisk.

Jeg opplevde noe lignende da jeg brukte 50-125mg Seroquel et par netter i uken så jeg tror ikke det er sunt å ta flere tabletter Seroquel sporadisk.


TLR:
Kom deg av medisinene, gjør det rolig og forsiktig i samråd med lege, lytt på hva kroppen din forteller deg og prøv å leve sunt mtp mat og trening. Gå turer og unngå sukker, alkohol, samt røyking med tanke på pustebesværet ditt.
Jeg tror du bør unngå:
- Imovane
- Kombinasjoner av antipsyk og antidepressiva
- Benzo før søvn (forverrer søvnkvalitet)
Sist endret av krystallkongen; 3 uker siden kl. 04:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.