View Single Post
Sitat av elmof Vis innlegg
Takk for innspill!

Unifi aksesspunkt UAP-AC-Lite er markedsført for å støtte trådløse hastigheter på opptil 867 Mb/s på 5 GHz-båndet og 300 Mb/s på 2,4 GHz-båndet. Derfor hadde jeg forventet å oppnå høyere hastigheter enn de 200 Mbit/s jeg klarer. Er dette bare teoretisk og ikke funker i virkeligheten?
Vis hele sitatet...
Jepp! Når de reklamerer med ca. 800 Mb/s i 5GHz-båndet, så vil jeg ikke forvente noe særlig mer enn 50-60% av oppgitt hastighet i praksis.

Det er mye som må legges til rette for å få den hastigheten, altså svært dyre oppgraderinger, en av tingene du kanskje ikke har tenkt over er for eksempel harddisken din. Hvis du har en sånn gammel SATA-harddisk, så klarer du uansett ikke skrive mer enn 500 Mb/s til den, i henhold til SATA-standarden. Da spiller det i praksis ingen rolle om du har høyere hastighet enn 500 Mb/s, og dette kaller vi en flaskehals.

Flaskehalser vil alltid i de fleste tilfeller oppstå når man ønsker å ha WiFi-dekning et sted, selv om alt legger til rette for maks hastighet er det dessverre altfor optimistisk at man kan oppnå det i praksis, til og med dersom man har det aller dyreste utstyret. Trådløse signaler er uforutsigbare og kompliserte å feilsøke.

Det eneste du kan gjøre for å garantere høy hastighet og lav responstid er å legge kabel hele veien. Dette anbefaler jeg deg STERKT å gjøre, for det vil også redusere antallet henvendelser fra leietakeren som handler om ustabilt / tregt nett. Hvis du får gjort det helt skikkelig, så vil du sjeldent måtte bekymre deg for annet enn feil som ligger utenfor din kontroll.

Tro meg, jeg er en IT-konsulent med mange, mange, mange, mange!! års erfaring, blant annet innenfor nettverk. Jeg har prøvd alle «DIY-løsninger» for å optimalisere wifi-nettverk og gjøre det så billig som mulig, men har likevel på slutten endt opp med å sette opp den profesjonelle løsningen jeg skulle vurdert fra starten av. Så, lytt til en svært erfaren og smart fyr, og legg kabel.