View Single Post
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Nå er ikke heroin og alkohol et legemiddel, så da har jeg et oppfølgingsspørsmål. Hvis jeg skulle ordnet dette gjennom lege med nedtrappingsplan, og fått vival tilsvarende en dose på 2mg xanax til å begynne med, burde jeg fremdeles blitt nektet å delta?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier og jeg er helt enig med at 2mg xanax med toleranse og uten toleranse er forskjellige ting, men det kan diskuteres hvorvidt du fortsatt kan kalle det selvmedisinering. Du sier selv du sliter med abstinenser og høy toleranse og da er mye av den terapeutiske effekten borte. Sannsynligvis gjør det bare angsten verre.

Det er flere grunner til dette, først og fremst blir angsten forverret når du må ta høyere doser fordi en lav dose bare gjør deg "level-headed". Uten benzo er angsten høyere enn den var når du begynte å selvmedisinere. Du føler deg kanskje nogenlunde normal, men du blir fortsatt påvirket. Søvnkvaliteten synker, impulsivitet kan øke, hukommelsen svekkes og inntrykket, opplevelsen og bearbeiding av følelser blir dempet. Sistnevnte kan vedvare i mange måneder etter slutt og gjør det vanskelig å behandle de underliggende probleme. Jeg har vært i samme båt selv og før jeg trappet ned hadde jeg symptomer på borderline personlighetsforstyrrelse. Det tok nærmere et år før angsten, søvnen og depersonaliseringen ble bedre.

Angsten din blir sannsynligvis ikke bedre så lenge du fortsatt får eller har abstinenser.