View Single Post
Sitat av Fjollefjott1 Vis innlegg
Da tror jeg vi skal være enige om å være uenig.

Kjenner flere trygda og kan si at stor andel av de har uvaner, rus, alkohol, kaste bort penger på ting en ikke trenger også blir det klaging på staten, folk, priser alt mulig. Også så jækla god peiling på hva som skjer i samfunnet selv om de kun sitte hjemme å drikke. Er liksom ingen ansvar sjøl, er det så vanskelig å se seg i speilet å vertfall PRØVE å gjøre endring til å bli bedre ? Men sånn er det ofte ikke fordi det psykiske har stagnert med årene. Kan faktisk leve greit med uføre, det er helt opp til hver enkelt og hvilken avgjørelser det individet tar og hvor store krav en har.

Er ganske skremmende hvor lite tak det er i folk og sjøl innsikt virke som ett eventyr.
Føle alle må bli sterkere mentalt å deale med problemet sine og akseptere dem for å komme seg videre.

Og sist men ikke minst, det ekkleste av alt, en er fullstendig 100% avhengig av staten, det er min hovedgrunn til att jeg ikke skulle å uføre veien mtp leve ett liv så fritt det lar seg gjøre.
Vis hele sitatet...

Kjenner jeg blir litt sliten av å lese det du skriver. For det virker ikke som om du evner å tenke over de svarene du får i tråden, du fortsetter bare å pøse ut anekdoter som kilde for ditt syn.

Alle vet at Jeppe drikker, men ingen vet hvorfor. Eller noe slikt var det en tullete danske skrev for mange år tilbake. Du kan jo forsøke å tenke over det. Evt. lese Jeppe på Bjerget?

At psykisk psyke mennesker får tilleggslidelser eller problemer er ikke ukjent. Det kan også innbefatte rusmisbruk. Men rusmisbruk skjer overalt i samfunnet og er ikke noe som kun gjelder uføre.

Avhengighet diskriminerer ikke. Det kan ramme både deg og meg en gang i fremtiden. Eller våre barn.

Det virker som mange tror at de som ruser seg gjør det fordi de elsker rusen. For noen er det nok kanskje slik. For de fleste så er nok en form for selvmedisinering. At de forsøker å døyve annen smerte ved rus. Det kan være psykiske problemer eller slarkete ledd eller dårlig rygg. Eller de kan ha personlighetsbrister og manglende impulskontroll.

Jeg tror rett og slett du kanskje burde forsøke å tenke gjennom alt dette en gang til, og vit da at de aller fleste uføre glatt ville byttet bort sine diagnoser og lidelser umiddelbart om de heller kunne stått i full jobb. Da hadde de hatt et fellesskap på jobben, mye av det sosiale behovet ville blitt dekt på jobb, økonomien deres ville blitt langt sterkere og de kunne gått til sengs hver eneste kveld og kjent på at også idag har de bidratt til fellesskapet. De kunne underholdt seg med tanken på at det blir både påskeferie og sommerferie også i år og selv om fryseren ryker så er det ingen krise og de trenger ikke legge seg sulten den siste uken før neste utbetaling.

Og beste av alt, det ville blitt helt slutt på at de hadde trengt å stå i matposekø for å motta almisser fra veldedige organisasjoner for at de skal ha middag hver dag.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Tja. Nå kan jeg jo bruke barndomskommunen min som eksempel. I Sarpsborg er det en relativt høy andel som får stønader fra staten. Hvorfor tror du det er sånn? Tilfeldigheter?

Det er iallefall ikke gitt at man bli født med dårlig mental helse. Det er noe man får gjennom oppveksten.

Det er mye white trash i Sarpsborg og det er mange som sliter med dårlige holdninger.

Men jeg ser at hvis at man har foreldre som er uføre, så er det høyere sjangs for at barna deres blir det og, enn sammenliknet med normalbefolkningen.

Igjen så legger du ord på munnen min at jeg egentlig ikke kjenner vennene mine eller hvordan det er i lokalsamfunnet jeg bor i.

Men jeg kan innrømme en ting. Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke har psykiske problemer eller må belage meg på NAV for at endene mine skal møtes. Jeg valgte selv å ta en utdannelse og få meg en bra betalt jobb. Husk at utdannelse i Norge er gratis og alle har samme utgangpunkt når det kommer til å ta dette.

Jeg syns feks ikke en depresjon skal kvalifiseres til uføretrygd.
Vis hele sitatet...
At uføre oftere får avkom som blir ufør er kanskje ikke veldig rart om du tenker deg om? For det første vil barna fra ung alder føle på utenforskap. De har ikke de riktige plaggene, kan ikke delta på alt det klassekompiser kan og de drar kanskje aldri på ferie fordi mor, far eller begge er uføre og dermed er det aldri penger til noen ferie.

Om barna har en eller begge foresatte med feks psykisk sykdom så klarer de kanskje aldri skape nødvendig trygghet for at barna skal få den stabile oppveksten barn trenger for å bli trygge voksne som tar gode valg.

Vi vet også at dårlige gener kan slå ut både i fysiske lyter men også i psykiske problemer. Så om mor eller far er psykisk syk, og barnet ikke har skikkelig omsorg under oppveksten så har da barnet startet livet med et kraftig handikap. Både vil omsorgssvikten statistisk sett gi større sjanser for at de selv får psykiske problemer, og siden mange psykiske lidelser er arvelige så er de genetisk predisponert for å bli psykisk psyk.

Du kan gjerne slå deg på brystet og flekse over at du har et bra liv - men du hadde gjerne et bedre utgangspunkt i livets lotteri en flere av dine tidligere sambygdinger du nå ser ned på.

Kanskje du burde forsøke å tenke gjennom at du trakk gull-loddet allerede ved fødselen og endel av de du nå ser ned på kanskje må være fornøyd med at de klarer å fortsette å overleve.
Sist endret av _abc_; 11. april 2024 kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.