View Single Post
Sitat av Fjollefjott1 Vis innlegg
Skjønner det er ett sårt tema, har sjøl vært på nav i mange år og var på god vei å bli ufør, diagnoser her og der på papiret. Men virkeligheten er at det er altfor mange som utnytte systemet og det burde vært korrigert på en måte. Jeg vet om folk som jobber svart på siden og har ett tilnærmet normalt liv. Dette er IKKE rettferdig er faktisk folk som betaler skatt og jobbe ræva av seg for å få velferden vi har den dag idag. Er du frisk nokk til å drive business så er en fanken meg frisk nokk til vanlig jobb, mtp stress, logistikk, ansatte og ikke minst arbeidstider.

Dette er en av grunnene til mange uføre blir dømt på forhånd desverre og det er synd for de som absolutt trenger det.
Vis hele sitatet...
Igjen. Du aner ikke hvor mange timer eller hvordan stillingsbrøken er. At det er uføre som også driver eget foretak betyr ikke at de nødvendigvis er trygdesnyltere. Det kan like gjerne være at det er den eneste måten de kan klare å fortsatt stå delvis i arbeid. Kanskje er de 50% ufør og jobber halv stilling i eget foretak?

Jeg aner ikke hvor utbredt svart jobbing er for uføre, men det er ikke utenkelig at det er noe som tvinger seg frem over tid fordi satsene uføre lever på er under fattigdomsgrensen og når utgifter utenfor din kontroll øker mer enn utbetalingene fra NAV så er kanskje valget for noen å enten jobbe svart eller miste bolig, bli uteligger eller kriminell ransmann?

Kanskje er det en form for systemfeil der vi har gått så langt for å unngå misunnelse at noen uføre faktisk ikke klarer leve på uføretrygd alene over tid?

Jeg har hørt endeløse ytringer ikke ulikt det du kommer med her i tråden også fra andre. Og når en da begynner å stille spørsmål ved hvor godt de egentlig kjenner i fakta i saken så viser det seg stort sett alltid at de har falt sin dom på sviktende grunnlag.

Det er kanskje verdt å tenke over?
Sist endret av _abc_; 5. april 2024 kl. 07:14.