View Single Post
Hei, jeg er deleier i et selskap hvor jeg har 16.75(hadde 17 men de ble litt vanna ut), aksjene mine er A-aksjer.


Uten å gå inn på hva produktet eller appen handler om, men kort fortalt:

det er en mobil-app, det er en cloud, og det er forskjellige diverse sensorer.

Jeg har nå i 3 år jobbet på clouden, hvor jeg har bygd den fra grunne, og nå er den skikkelig robust og bra!

Jeg har fra starten syns prosjektet har vært interessant, og har vært veldig motivert, og jobbet hardt med det, men nå de siste 12 månedene har motivasjonen min begynt å synke, av forskjellige grunner.

Da jeg selv har følt at jeg alltid har jobbet mest i teamet, har jeg nå bestemt med meg selv at jeg ikke skal dedikere like mye tid som før, jeg syns det er urettferdig at de andre har nesten lik andel aksjer som meg, men jeg har mer ansvar og jobber mer, mens de andre har mindre å gjøre generelt. Jeg føler jeg også har gitt mye til de andre i teamet, samt CEO`en(som er også en god kompis av meg)

Vi har den ene karen som jobber på app, han kom inn i teamet et år etter, og eier per dags dato 13 prosent aksjer, mye av disse aksjene mener jeg han har tjent opp basert på falske lovnader, som om at han ta seg av ditten og datten osv. Denne nye karen kjente verken meg eller CEO`en da han kom inn i teamet, MEN: de kommer begge fra samme land, i motsetning til meg. Så har vi en 4 mann(svensk), som er veldig fin fyr, aldri hatt problemer med han, han er jeg kjempe fornøyd med!


Jeg kjeftet på den ene karen her om dagen(har kjeftet på han tidligere også), fordi han er lite strukturert i arbeidet, og ikke tar ansvar for jobben han gjør, dette ender ofte med at han griner til CEO`en.

Da det skjedde denne dagen, så skrev karen på chatten inne at dette er siste advarsel fra han om at hvis jeg kjefter igjen, så vil han ikke jobbe med meg.

Det som har skjedd fra denne dagen er at CEO`en har vært kaldt mot meg(er fortsatt kald til dags dato), når vi tok en telefon samtale, så skjelte han meg ut og kalte meg for en dritt unge, han sa også at han nå må komme en siste advarsel til meg, og at hvis dette skjer igjen så vil det ende dårlig(hvordan tolke dette?).

Det som jeg også sa til CEOen, var at jeg var skuffet over det han sa, dette fordi CEOen selv tenker det samme som meg angående fyren, vi har pratet om han mange ganger, da har han sagt "ja men du, vi kan ikke kaste han ut, vi kan ikke gjøre noe, vi må bare bruke han så riktig som mulig". Min frustrasjon her er at CEOen har gitt han karen her så mye frie tøyler, og det virker nesten som han sitter med makta nå. CEOen er så utrolig desperat til å lykkes med appen at det virker som om han aksepterer alt som app fyren gjør, og dette har jeg sett meg så utrolig lei på nå.


Det virker som om de andre i teamet merker dette også, og jeg "frykter" at i worst case scenario, så skal de snart skal prøve å få meg ut, jeg begynner allerede å merke en slags kald stemning når vi har møter osv.


Per dags dato så har vi ingen kontrakt eller "shareholder agreement" innad i teamet, dette betyr at det ikke kan stilles noe krav til arbeidsmengde osv.

Spørsmålet er: hvis det kommer til det punktet at de vil ha meg ut, hvordan skal de klare å få meg ut annet enn utvanning av aksjer? per dags dato gjelder aksjeloven.