View Single Post
Sitat av oggen Vis innlegg
Det er kommet klare bevis for at de prøver og hindrer sin egen sivilbefolkning i å flykte sørover i Gaza, for å ofre dem slik at de får mer sympati fra verdenssamfunnet (tror de nå, i alle fall). At de skyter raketter fra sykehus, skoler, boligblokker osv. også av samme grunn, er forkastelig. De vet like godt som alle andre at fienden vil ofte skyte mot samme sted som rekketter kommer fra. Altså mer offerblod av sine egen sivilbefolkning og mer sympati, tror de.
Vis hele sitatet...
Det at Hamas kan ha hatt noen rakettkastere i nærheten av noen skoler o.l kan ha skjedd. Men at det er noe fast politikk som skjer hver eneste gang stemmer ikke. I så fall - kan du vise til flere kilder
- der det har skjedd flere ganger de siste 20 årene? Jeg regner med at det finnes masse bilder og beviser, dersom de sendte ut raketter fra "sykehus, skoler, boligblokker osv" Jeg har plenty av filmer og bilder de av det motsatte - Hamas filmer og legger ut rakettangrepene sine hver eneste bidige gang. Ikke et eneste jeg har sett under krigen er sendt fra boligområder. I så fall motbevis meg - vis meg konkrete beviser, der det har skjedd systematisk over de siste 20 årene.

Og hvor naiv tror du Hamas er - du er vel klar over at de har en folkelig opinion innad de må ta hensyn til. Det å stille raketter under skoler og i nabolag til folk - ville ikke ha gjort de særlig populært i lengden.

Hamas trenger ikke å få Israel til å bombe sivile for å skaffe sivile dødsfall - det er noe Israel allerede gjør. Det er kjent at Israel bruker ødeleggelse av sivil infrastruktur som kollektiv straff. Det gjorde de under Libanon-krigen og det gjør de mot Palestinerne. For eksempel har de kuttet av vann, strøm nå mot Gaza. De har også blokkert Gaza fra alle kanter - nettopp for å straffe dem.

Videre straffer de palestinere i Vestbanken ved å ødelegge sivil infrastruktur. Hele
55 000 bygg har blitt ødelagt av israelere med bulldosere. De river huset ned - imens familien står ute og ser på. Feilen de har gjort? Ingenting - det holder at de er i familie med en Israel ikke liker. De bruker det altså som en kollektiv straff. Høres det så demokratisk ut?

Videre nevner du for at det er "klare" bevis for Hamas nekter folk å flykte. Hva er beviset? VG og Dagbladet? Vis meg et bevis - der Hamas holder igjen folket og nekter de å flykte. Vi lever i en digital tidsalder. Alt blir filmet og lagt ut. Link meg kildene dine - jeg vil gjerne se det. For jeg klarer ikke å finne noe. Jeg vet heller ikke om det trygt for folk å rømme - Da den israelske hæren driver og bomber ruten de ba palestinerne bruke.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Kanskje du forstår dilemmaet til Palestinerne? De får nå høre at om Hamas legger ned våpnene og anerkjenner Israel så vil det bli fred, men PLO gjorde dette i '93 og de neste 16år før Hamas tok over i Gaza så var der verken fred eller mye fremgang i den prosessen.

Hvor naive tror Israel at Hamas er?
Vis hele sitatet...
NETTOPP - Oslo-avtalen ble signert på 90-tallet og Fatah prøvde seg på en ikke-voldelig med israelerne. Planen var å trekke seg ut av de okkuperte områdene. Hva er resultatet? Israel har nå over 100 ulovlige bosetninger med over 770 000 okkupanter. De vokser - og Israel besluttet for ikke så lenge siden å utvide bosetningene med enda fler. Den ikke-voldelige linjen har ikke fungert - og Israel tar seg fortsatt til rette.

Israel forstår ikke noe annet språk enn makt - dette er ikke mennesker du du kan gi noe til. Gir du dem litt av hånden din - så tar de hele. Jeg vil påminne om at Israel okkuperte Gaza inntil https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_settlement 2005. Det bodde flere okkupanter der i bosetninger som Israel hadde laget midt i Gaza blant palestinerne.

Hamas og Fatah gikk to forskjellige veier. Hamas valgte motstand - resultatet? Israel trakk seg ut og tok med seg bosetterne ut av Gaza. Resultatet i Vestbanken? En okkuperende Israel som fortsatt bedriver utvidelse og utkastelse av palestinere. Diskusjoner fungerer ikke med Israel - det har de tydelig demonstrert. Det eneste som funker er det samme språket som de selv bruker - vold, drap og terror.