View Single Post
Sitat av 420master Vis innlegg
har det litt seriøse delen av narkogruppene ganske høy terskel for drap i Norge
Vis hele sitatet...
Ikke vært involvert i noe alvorlig kriminelt selv, heller ikke oppdatert i denne saken. Men ut av nysgjerrighet (spekulerer bare her):

Kriminelle høyt oppe i hierarkiet i Norge, altså intelligente og organiserte yrkeskriminelle, Er ikke hovedgrunnen til at de unngår drap og vold ekstra hard (høyere terskel, mer må til) - pga. populasjonen? Det virker logisk for meg at for å lykkes - selv som "kaldblodig killer" - i organisert kriminalitet. Krever lavere befolkning mer usynlighet.

I et lite land går word of mouth kjapt. Selv små rykter går som ild i tørt gress jo mindre en populasjon er. Som i en liten landsby hvor-enn. All informasjon - all oppmerksomhet - må jo unngås så godt det lar seg gjøre. I land med høyere populasjon vil jo anonymitet være et større skjold.

Selv en korrupt politimann med gode connections på begge sider av loven, mye penger og makt, er jo basically fucked her til lands om hele landet vet om det neste dag. Fordi at i et land med lav populasjon, er alle tettere knyttet både lokalt og nasjonalt.

Kan være jeg er helt på bærtur, dunno. Med for meg virker det som at i et land som Norge. Så er det rent praktisk og nødvendig selv for steinharde kriminelle - å holde en lavere profil enn det som er nødvendig i land med sånn... 100 millioner mennesker. Ergo. høyere terskel for drap og vold - ikke ut av godhet - men for survival og practicality. For all del - kan ta feil her. Men sånn logisk sett slik jeg tenker det. Er du i organisert kriminalitet i Skandinavia, og er intelligent, bør vel drap og vold være siste løsning?