View Single Post
Jeg kan svare en gang til: det virker som du er fersk, kanskje er det første gang du skal leie? Skjønner det er vanskelig å finne bolig og alt det der.
Jeg bodde med venner og andre studenter i 6 år totalt. Samme hvor gode venner dere er på forhånd, så vil dette settes ekstremt på prøve når dere bor sammen. Noen er rotete, noen rydder aldri, noen fester for mye, noen drar med seg random folk hjem på nachspiel, og noen har overraskende lite kontroll på egen økonomi. Noen treffer ei jente, får tilbud om å bo billigere hos henne og flyttet ut. Slik er det bare.
At DU skal sette deg ansvarlig for de andre er galskap, og kan være oppskriften på store problemer for deg.
Tenk om du er hjemme en helg, 2-3 av de andre drar nachspiel som sporer av. Leiligheten blir trashet, politiet er innom og avslutter festen og den greia der. Du kommer tilbake på søndag kveld, skader på kjøkkeninnredning for 15-20K f.eks, og de har enda ikke ryddet etter seg når du kommer søndag ettermiddag. Hva gjør su? De som hadde festen bør jo betale men de har studentøkonomi og klarer kanskje å betale bare 1000 kr måneden for ødeleggelsene, trenger ett år på å skaffe penga. Problemet er at DU er ansvarlig for kontrakten, dermed kommer huseier med håndverker for å fikse skadene og regningen kommer til DEG. Hva gjør du da? Da kan jeg si grattis, du har skaffet deg din første inkasso-sak for du har ikke sjans. Skulle du ha de penga på en sparekonto må du legge dem ut og få dem tilbakebetalt hundrelapp for hundrelapp av de ansvarlige.

Seriøst, dette er ikke bare dumt, det er direkte uansvarlig av deg å ta på deg fullt økonomisk ansvar på vegne av 4-5 andre mennesker.
Gjentar meg selv fra første post:

Ikke gjør det.