View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om utleier ønsker oppussing så får det avtales pris og hva som skal gjøres og kontraktsfestes som i enhver annen transaksjon. At boligeier stiller med et spann maling er grov utnyttelse av leietaker.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt til svartmaling. Det er jo ikke huseier som ønsker oppussing, det er leietaker. En ting er å fikse ting som huseier ellers må fikse, som den listingen. Men hvis du plutselig får for deg at du har lyst på nytt og finere kjøkken selv om det gamle er helt brukbart, er husverten da en grisk jævel som ikke betaler deg timelønn for det i tillegg til å kjøpe kjøkkenet du ønsker deg? Og når han har kostet hver krone av en større oppgradering av huset, forventer du at du skal bo der like billig etterpå? Det er jo også en faktor her, hvis du bidrar til oppgraderingen så bor du billig i et hus som er verdt mer etterpå, på ubestemt tid.

Hvis du bare vil ha en annen farge i stua enn det husverten har valgt, så synes jeg det er raust av ham å betale maling. Hvis du gjør noe som hever standarden kan du spørre huseier om han ønsker denne oppgraderingen. Jeg synes det er helt rimelig om det ender med at begge bidrar og du bor i et finere hus til samme pris etterpå. Hvis huset har ok og lovlig standard fra før så kunne han jo bare sagt at nei, jeg ønsker ikke å investere mye ekstra i et hus uten å kunne justere leia deretter, og uten å selv bestemme hvordan det skal bli. Det virker rimelig bortskjemt å forvente at husverten skal pusse opp for deg fordi du har lyst, uten å løfte en finger selv.

Hvis du har en god dialog med husverten din så kan dere begge vurdere hva den aktuelle oppgraderingen er verdt og komme frem til hva dere ønsker å legge i det. Bliir dere ikke enige så er jo utgsngspunktet at huset er som det er.

Sitat av LameViking Vis innlegg
Jeg skal selvfølgelig ikke ha noe igjen for dette, da det ble gjort for egen trivsel, og sånn jeg ser det i lengden, skal jeg en gang måtte leie noe nytt i fremtiden så er det vel heller en positiv referanse enn en negativ?
Vis hele sitatet...
Definitivt en positiv referanse, ja. Leietakere som bryr seg om huset og gjør det til "sitt eget" er mye bedre enn sånne som bare lar det skure og ikke oppdager om ting blir ødelagt etc. Fleksibilitet er en forutsetning for et godt forhold, og den bør selvsagt gå begge veier. Skal den ene snu på kronene og paragrafene for å makse fordeler til seg selv, så kan man gjerne forvente det samme fra den andre parten. Det er ikke en måte jeg ville ha trivdes med å dele hus med noen, hverken som utleier eller leietaker.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
(...)ikke donerer tiden sin gratis til noen som allerede tar brorparten av lønningsposen eller nesten alt av støtte fra lånekassen.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du tror alle huseiere er haier som lever og ånder for profitt. Noen leier ut for å kunne holde huset. TS bor i huseierens eget bolighus, det kan godt hende han prioriterer godt forhold til leietaker over å tjene mye penger på det.
Sist endret av *pi; 19. juli 2023 kl. 10:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.