View Single Post
Kaster kanskje inn en brannfakkel her. Men jeg mener i alle fall at dette PRIDE-opplegget har gått for langt. Folk går i tog, media går av hengslene, logoer til bedrifter og organisajoner endres, benker, males, flagg heises i flaggstenger, overgangsfelt kommer i pridefarger, barn i barnehager får tilpassede opplegg, osv. Med tanke på det siste, så føler jeg at dette kan være ganske skummelt for ett stakkars barnesinn. Barn som i den alderen har mer enn nok med seg selv og sin egen legning og seksualitet, får dette pådyttet over en lav sko. De må lage tegninger, får besøk av menn som danser rundt med fargesprakende skjørt og ringer både her og der. Sikkert veldig kjekt for barn, men samtidig så er ikke unger dumme. De er også i stand til å stille kritiske spørsmål. Som ett barnebarn sa: «Emilie i barnehagen har to pappaer – hvordan ble hun laget da frøet ble sådd»? Da prøver man å forklare så godt det lar seg gjøre at det ikke går an å lage barn hverken med to pappaer eller to mammaer. Men kanskje hun ble hentet hos to andre mammaer og pappaer? Eller at hun ble til i ett avlangt glass med frø og ett egg oppi. Så sitter barnet der som ett stakkars spørsmåltegn med stadige kritiske spørsmål. «Ble ikke mammaen og pappaen lei seg når de måtte gi Emilie fra seg»? Hvordan får ett egg plass oppi ett slikt glass? Og så videre. Undervisning om dette får de ikke i barnhagen, men jepp, besøk av skeive får de.
Det er mulig jeg begynner å bli gammel og ikke skjønner bæret av dette med Pride.
Det er sikkert noen hundretusener i min aldersgruppe her i landet som ikke henger helt med heller. Da vi var ung og gikk på skolen, var samvær med en av samme kjønn forbudt, og ble straffet med fengsel. Naturfaglæreren på ungdomsskolen fortalte om faren for alvorlige infeksjoner og sykdommer, spesielt blant menn. Han var noe forutseende, for på -80 tallet kom HIV og AIDS. I dag informerer FHI om det samme (har tillatt meg å legge til en lenke under – det er skummel lesning). Kanskje det kan være greit å gå i tog, også for å glemme alt dette?
Jeg kan heller ikke forstå den strenge kirken som nå skal fjerne «mann og kvinne» og fruktbarhet fra liturgien.
Jeg skulle ønske at også heterofile kunne fått anledning til å markere seg. Det er tross alt vi som skal føre verden videre slik som naturen har skapt oss. Det trengs oppmerksomhet fra samfunnet her også.

Fra FHI 2020:

https://www.fhi.no/nettpub/smittever...ed-menn-og-sm/