View Single Post
Sitat av ronniba Vis innlegg
Men bonden som dreper alt liv for å produsere grønt kan fint drepe dyr og insekter?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til å minimere sitt bidrag til lidelse, ser jeg det som nyttig å være litt pragmatisk; Ja, dyr dør også i forbindelse med planteproduksjon.
Jeg vil gjerne bidra økonomisk til produksjonsmetoder som minimerer antallet døde insekter og mus i forbindelse med planteproduksjon, foreløpig er metodene så lite lønnsomme at man bare finner dem i nisje-produksjon.

Uansett bruker man plantene man har dyrket videre inn i produksjonen av husdyr, så det er en faktor enten man spiser grønt, eller kjøtt, men man minimerer det totale antallet dyr som rammes om man velger bort animalia.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Planter er også levende skapninger, men er så langt unna i slektstreet at de anses som en helt "annen livsform".
De er ikke like kognitive til omgivelsene som f.eks pattedyr men har fremdeles mekanismer som trigges når de skades.
Å tro at man er moralsk overlegen fordi man bare spiser planter er piss.

En slik overbevisning kommer av at vi er så naive/trangsynte at vi ser etter likheter mellom oss og andre skapninger, jo mer "menneskelig" eller kognitiv en skapning virker, jo "søtere" er de og jo større sjans er det for at vi vil beskytte de, ha de som kjæledyr o.l.

Jeg er i mot kjøttindustri som gir unødvendig skade og lidelse til dyr, men jeg kommer ikke til å slutte å spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
Smerte i en tradisjonell forstand, eller slik vi definerer den, er avhengig av en smertereseptor-hjerne, dette mangler planter, muligens fordi det ville vært overflødig for et vesen uten mulighet til å bevege seg i samtid.
Når det er sagt, prøver jeg ikke argumentere mot at planter er levende vesen, de registrerer hva som foregår rundt, og på, seg, og er i stand til forsvar og selvpreservasjon, de evner også å kommunisere seg iblant.

Det er relevant å påpeke at det er en vesensforskjell mellom mobile, og ikke-mobile skapninger, mobile skapninger har anledning til å flytte seg, og dermed også behov for et sanseaperat som sender signalen til hjernen om smerte, med det mål å flytte kroppen vekk fra smerten, planter kan ikke umiddelbart flytte seg, og har heller ikke dermed behov for en tilsvarende funksjon.