View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Det spørs jo helt hvordan du definerer det. Mens du snakker om krig i Europa så blir Ukraina lagt i grus mens landene du skryter vilt og hemningsløst av sitter bedagelig til og ser på. Bedrer samvittigheten vår med å kunne skilte med Kongsberg og sende våpen mens vi lar Sverige og Finland joine Nato. For Ukraina desverre så var de for sent ute.

Noen av siste dagers stats for hvordan den Ukrainske befolkningen på 41,6 mill er berørt.



Hvis dette stemmer er halve landets befolkning på flukt.



Begynner å bli stusselig for de som er igjen. Kalenderen min sier at vi går mot vinter. Kanskje begynne å ta inn over oss at Putin gjør en god jobb med å lage et helvete for sivilbefolkningen mens vi sitter og ler av bakkestyrkene til Putin.
Vis hele sitatet...
La meg komprimere innlegg mitt.
(Ble visst ikke så veldig komprimert... Har en tendens til å bli litt langtrukken i responsene mine og innleggene mine generelt.)

Ukraina vinner ikke på å få landet sitt ødelagt og millioner av innbyggere på flukt.

Men Russland kommer ikke til å vinne.

At Russland taper er ikke = Ukraina vinner. De taper bare mindre.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det er ikke sikkert Ukraina vinner. Det er allerede flere titalls, kanskje hundre tusen russiske og ukrainske unge menn som har tapt absolutt alt. Sine liv. Det kan godt hende verden taper og verden går opp i radioaktive flammer, støv og eksplosjoner.
Men at Russland vinner? Ikke sjans. I så fall skal de ha et helt utrolig svært ess i ermet.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne selvsagt vært mer klar i mitt budskap om at ingen vinner på krig. Bortsett fra gutta som tjener blodpenger på å produsere våpen.


Jeg har ikke skrevet at Ukraina kommer til å "vinne" denne krigen, og å se på krig som en tapende part og en vinnende part er ikke mindre enn primitivt.

Å vinne/tape en krig er et spektrum. For Ukraina er det å bli etterlatt til seg selv av Vesten og voldtatt både metaforisk og bokstavelig talt av nabolandet Russland ganske langt ned på det spekteret. Det vil bli betraktet som et tap.
Å få våpenhjelp og økonomisk støtte av Vesten til å kjempe tilbake og sørge for at Russland objektivt sett taper krigen er MYE lengre opp på tap---vinn spektrumet enn førstnevnte scenario.
Det vil nok også blant de aller fleste bli betraktet som mer av et "vinn" enn dersom dette hadde endt med okkupasjon og annektering.

Er du enig eller uenig i dette?

Alle med et snev av rasjonalitet vet at krig er noe alle taper på, unntatt selskaper (gjerne basert i land langt unna krigen) som produserer våpen. De raker inn spenn. Hvor tror du alle pengene i disse "military aid package" 'ene ender opp? I lomma på ansatte, sjefer og aksjeholdere i selskaper som de jeg nevnte i første innlegg - Raytheon, Lockheed-Martin, BAE Systems, Kongsberg Gruppen osv osv osv.

De individuelle skjebnene til endeløst med både Ukrainske sivile og soldater, samt Russiske angripende soldater (som i følge flere kilder ikke har lyst til å være en del av dette) som ender i lidelse og død er selvsagt ikke noe "vinn".

Jeg er ingen fan av denne krigen, tvert i mot. Historien repeterer seg selv og mennesker opplever grusomheter vi ikke kan forestille oss i trygge Norge per i dag.

Tragisk nok føyer dette seg inn i rekken av evig mange konflikter på denne kloden, og man skulle faen meg tro at vi som art hadde lært leksa vår nå.

Men igjen, USA og EU kommer ikke til å la Russland vinne. Det er alt jeg prøver å poengtere ut.

Jeg er veldig sulten på alt av konstruktiv kritikk du eller noen andre kan gi meg på synet mitt, og sett meg gjerne på plass. Jeg er åpen for alt av lærdom jeg kan ta til meg rundt dette temaet og diskusjon generelt.

Sier jeg noe som er galt, og i så fall hva?

---

Hvem vant andre verdenskrig?

Det var hvertfall flere enn bare aksemaktene som ikke gjorde det.

Anne Frank for eksempel.

Eller de mellom 22 og 40 millionene sovjetiske sivile som bøtet med livet.
Selv om Sovjetunionen er betraktet som en av vinnerene av andre verdenskrig i dag.

---

Og bare for å gjøre lidelsen enda verre for flest mulig har Russland/Putin nå trukket seg fra kornavtalen.

Ringvirkningene av en krig er enorme. Globale til og med.

---

Edit nummer 1000000.

Jeg glemte å spørre - hva mener du NATO/EU/USA bør gjøre i denne situasjonen Dough?

Gjør Vesten feil i å hjelpe Ukrainerne å beskytte landet sitt? Burde de gjort det på en annen måte?

Og hvilken holdning mener du det er best av meg å ha i forhold til denne krigen?

Og husk at "å ønske seg at det ikke var noen krig i det hele tatt" ikke er en ordentlig holdning, for nå har det seg sånn at i realiteten så er det slik at Russland har invadert Ukraina og prøvd å få dem til å underkaste seg.

Slik situasjonen er nå, med en ekte, stor krig i Europa, hva mener du at andre bør mene om krigen?
Sist endret av krystallkongen; 30. oktober 2022 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.