View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Sitat av Quakecry Vis innlegg
(...)
Vis hele sitatet...
Jeg synes at korrespondansen mellom deg og Fulmen er svært uheldig, og til tross for at jeg i bunn og grunn er enig med Fulmen på et eller annet vagt prinsipielt nivå, så turer h*n frem på en måte som får meg til å ta avstand. Fulmen, du fyrer av fra hofta med personangrep og åpenbar frustrasjon, og jeg forstår det godt, men motstanderen din biter ikke! Legg deg om.

Og det er her jeg bare måtte komme inn. Det er ikke ofte at jeg synes folk er så på bærtur samtidig som jeg synes de på så oppegående vis kan opprettholde sitt syn i møte med kritikk. Det er kanskje ikke den mest strategiske måten å starte debatt på å si at jeg synes min motdebattant er på bærtur, men jeg er i hvert fall ærlig om saken. Samtidig slår du meg som en type som ikke bryr seg nevneverdig om hva jeg måtte mene allikevel - det er sak mot sak her, og ikke noe personlig i utgangspunktet. Dessverre gjorde ikke svaret ditt til myoxo meg noe klokere. Han spurte hvordan du egentlig tenker, og det jeg har lest etterpå er for meg overraskende mye tenkning for å dekke over det simple faktum at det egentlig ikke er så mye tenkning i bunn allikevel. Det er en aldeles saftig og merkelig salat av kvasi-ignoranse, trasshet, egosentrisme, arroganse, malplassert skepsis og regelrett vranghet jeg bevitner her.

Først som sist så skal jeg ikke kalle deg for noen morder, og det må nevnes at jeg ikke har tatt meg bryet med å ta vaksiner for sesonginfluensa heller. Men denne vaksinen stiller seg faktisk i en helt annen rekke. Du har erklært deg selv åpen for at covid bærer med seg en potensiell større risiko enn en vanlig influensa, både for deg og for andre, men vekten av vitenskapelig dokumentasjon for dette faktum ser du ut til å ignorere. Du har erklært din skepsis for hvorvidt vaksinen i det hele tatt forhindrer smitte, men vekten av vitenskapelig dokumentasjon som demonstrerer lavere risiko for både symptomatisk og asymptomatisk spredning ser du ut til å ignorere. Det faktum at covid ikke bare er dødeligere enn den vanlige sesonginfluensaen, men i tillegg nå har godt dokumenterte senvirkninger og komplikasjoner i urovekkende mange tilfeller, unge som gamle, deg som meg, ser du også ut til å ignorere i din "analyse".

Du sier du ikke er en vaksinemotstander, så det kan ikke være den vanlige vrøvlete skepsisen om at denne vaksinen er produsert altfor fort og er skitten, ekkel, for lite testet og rett og slett er farlig. For det er den overhodet ikke. Du virker tilbøyelig til å være enig i det. Du tar også gjerne en vaksine som kreves for å f.eks reise inn i Afrika, og det er her egoismen jeg bevitner soleklart kommer inn. Du har ikke noe imot å ligge jævla sjuk noen dager, det har du tross alt gjort før, det var i det store og det hele ikke så farlig og det begrenser liksom ikke din personlige frihet på samme måte som pålagt vaksinasjon for innreise til et land du tilfeldigvis ønsker å besøke. Her ignorerer du fullstendig risikoen ved covid, både for deg selv og andre, i alt fra inherent dødelighet til potensielle senvirkninger. Du ignorerer også totalt et underliggende samfunnsansvar man med rette kan si vi borgere har på bakgrunn av all vitenskapelig dokumentasjon som foreligger i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen og alle fordelene høy grad av vaksinasjon har. Men merkeligst av alt, hvis du ikke er vaksinemotstander og vurderer denne vaksinen som trygg, så koster det deg for fanden ingenting å ta den heller! Men nei, det gidder du ikke! What gives?!

Det du i bunn og grunn gjør er å fritt innrømme at din avgjørelse og mening om saken ikke egentlig forholder seg til virkeligheten i det hele tatt. At du blir tatt seriøst allikevel er en luksus ikke mange andre her på bruket møter! Så mye som jeg i likhet med myoxo er tvunget til å respektere ditt valg om å ikke ta vaksine fordi jeg setter personlig frihet over omtrent alt, så er ditt valg rett og slett trukket rett ut fra der sola aldri skinner, og du fremstår paradoksalt nok nesten enda mer fjern og urovekkende enn våre standard konspirasjonsteoretikere og antivaxxere. Du klarer nesten å pakke inn ditt fullstendig intetsigende og irrasjonelle (per definisjon!) synspunkt i en overbevisende og selvsikker pakke.

Men for all del, ikke ta vaksinenen! Det er din rett, og det er sannsynligvis lite jeg kan gjøre for å overbevise deg om noe annet. Jeg vil heller ikke på noen måte støtte noe påbud i denne sammenheng, men med det sagt er du litt av en nøtt å knekke, og jeg har på mange måter mer trøbbel med å forstå deg enn våre vanlige konspirasjonsteoretikere og antivaxxere.
Sist endret av Sky; 19. juni 2021 kl. 03:11.