View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jeg føler ikke at jeg går i noen offer rolle akkurat, men du leser jo avisene og stoler på alt de skriver uansett virker det som.
Vis hele sitatet...
Dette er den reneste formen av akkurat denne stråmannen jeg noen gang har sett, så jeg vil gjerne skyte inn noe:

Du misforstår totalt.

Det ser kanskje ut som om alle ikke-konspirasjonsteoretikere tror på MSM/whatever ukritisk, men her er greia: det ser bare slik ut for konspirasjonsteoretikere. De er nemlig vant til å sky alt som kommer fra offisielt hold, og de 99% av ekspertmeninger som ikke passer synene de allerede har - og ingenting av dette er "kritisk tankegang" i det hele tatt.

Konspirasjonsteoretikere er veldig glade i å late som de har enerett på kritisk tenkning, men det er ikke noe kritisk ved å ville fortsette å tro på konspirasjonen sin og derfor avfeie alt annet. Det betyr at konspirasjonsteoretikere flest er nøyaktig like ukritiske som "sauene" de klager på. Sauene er ikke så mange som de skal ha det til, de er for det meste en hersketeknikk KT-ere bruker. (Som i nettopp dette tilfellet der du antyder at fordi vidarlo ikke har svelget konspirasjonen, må han svelge MSM-versjonen rått.)

Med andre ord er det ikke bare feil, og demonstrerer ikke bare 0% selvinnsikt, det er også hykleri på avansert nivå.

De av oss som er engasjerte i saker (og ikke konspirasjonsteoretikere, vel å merke) leser informasjonen, og hvis ikke det ringer noen "alarmer" (logiske feil, faktafeil, feil gjengivelse, "vridning", interessekonflikter osv.) tar vi den til etterretning. Det betyr ikke at vi ikke faktasjekker eller leser oss opp på relaterte ting som dukker opp. Det betyr absolutt ikke å tro blindt eller stole på den informasjonen 100%, men vi lar den få innpass blant de andre oppfatningene vi har. Enkelt og greit.