View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det beror litt på hvor hardt du prøver. Litt flørting over kopimaskina bør alle forhold tåle, og hvis man ikke er i et åpent forhold er man selv ansvarlig for å være sin make tro. Er man utro har man opptrådt klandreverdig. Ingen er uenige der.

Men bare fordi den andre har et ansvar for å takke nei til fristelser, så betyr vel ikke det at det er helt uproblematisk å gå all in? Er det greit å være en "trygg" venn som holder alt rolig og profesjonelt, men som med flid og list tilrettelegger situasjoner og venter på en mulighet? Alle forhold knaker litt i sammenføyningene innimellom, og en dag finner du forholdets ene halvdel i en mørk grop hvor de er inklinerte til å gi seg hen. Så har man plutselig vært utro, og forholdet styrter i flammer, til tross for at de utløsende problemene ikke var definerende for forholdet som helhet - det var bare en forbigående svakhet som en tålmodig ekstern aktør valgte å utnytte til sin fordel. Spiller man kortene sine rett kan man innlede et forhold til den som nettopp ble skilt. Det er selvsagt ei velkjent soge som er eldre enn bibelen.

Er det uproblematisk å holde på slik? Den som var utro er selv ansvarlig for sine handlinger, og må selv bære skylda for bruddet - det er likevel ganske shitty å underminere andres forhold på den måten. Det er ikke slikt som bør være forbudt, og det finnes plenty av folk som har fått det mye bedre etter at noen "hjalp" de ut av et dårlig forhold - akkurat som mange slettes ikke får det så forferdelig mye bedre og angrer i årevis.

Jeg skal ikke gå så langt som å si at litt flørting med noen i et forhold er galt i seg selv, men det er slikt jeg reagerer på. Hvis man prøver å regelrett forføre de har man gått over ei grense.
My two cents.
Vis hele sitatet...
Å prøve å lure noen til å gjøre noe de egentlig ikke vil, seile inn under falskt flagg og utnytte dem når de er sårbare, vil jeg uten tvil si er uetisk. Det gjelder uavhengig av om personen er singel eller ikke, men det at personen er i et forhold er selvsagt en indikasjon på at de ikke vil bli forført, og konsekvensen for personen er større.

Men hvis vedkommende seriøst ønsker å bytte ut kjæresten med en ny, så er det ikke bare lov, det er det riktige å gjøre, etter min mening. Livet er for kort til å være sammen med feil person.

Sitat av 420master Vis innlegg
Det er personens eget valg, men hvis de har vært sammen i si 5 år da. Også holder dette i kanskje 2? Jeg mener vel ikke at det er uetisk men man bør være ganske bombesikker i den situasjonen spør du meg
Vis hele sitatet...
Du bør absolutt ikke late som du er mer interessert enn du er, og få personen til å kaste forholdet på båten for noe som ikke er det de trodde det var. Men tanken om at "andre sin dame er off limits" synes jeg er ganske gammeldags. Jeg tenker dama kan få bestemme om hun er off limits eller ikke. (Nå vet jeg at ts her er dame, men de fleste kommentarene antok det motsatte).
Sist endret av *pi; 28. mars 2021 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.