View Single Post
Sitat av Koldun Vis innlegg
Men du forutsetter jo handlingens underliggende telos (dynamisk allostase) i alle situasjoner?

Modellen din forklarer, tolker og definerer, men den predikerer ingenting annet enn at enhver handling nødvendigvis vil samsvare med modellens definisjoner, fordi det er slik modellen forklarer og definerer handling. Altså: den har veldig liten prediksjonskraft.

(Hvorvidt den har overbevisende forklaringskraft er en annen diskusjon.)
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg personlig ikke at mennesklig adferd kan predikeres, både av grunnen Sky har nevnt og muligens andre grunner, men akkurat det har vi som nevnt blitt enig om å ikke ta opp i denne tråden. Vi har det gående i en annen tråd, og det er en evigvarende avsporing.

Det jeg har sagt er at dette er den modellen med best teoretisk prediksjonskraft som jeg har kommet over til nå, men det forutsetter inngående kunnskap om individets erfaringer og reaksjonsnønstre, og er sånn sett helt ubrukelig til å predikere noe i praksis. Det er fritt frem å legge frem andre teorier, så skal jeg vurdere det med et åpent sinn, men akkurat det kaninhullet som heter fri vilje går jeg ikke inn på her.

Det hele denne diskusjonen egentlig handler om, er hvorvidt det er slik (vi andre oppfatter at) Myoxocephalus påstår, at det kan finnes verdier og motivasjoner i hjernen som ikke er knyttet til det emosjonelle systemet, og som således ikke handler om å søke mot en eller annen form for ønsket opplevelse. Venter stadig på at han eller noen andre skal utdype det.
Sist endret av *pi; 21. mars 2021 kl. 15:43.