View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men dette forutsetter at du ikke hadde vært lykkelig. Du må finne en eller annen simulering som appellerer til deg personlig, ellers oppnår du ikke lykke og da kollapser hele tankegangen i seg selv. Diverse valg vi tar her i livet gjør vi med en enten bevisst eller underbevisst baktanke om at vi skal føle glede siden. Enten det er å jobbe overtid en dag for mer penger i fremtiden eller å bruke penger på en fet bil man har ønsket seg.

Dette med sannhetens pris og heller være pessimistisk er vel da på sett og vis noe som gir deg lykke, på en sær måte. Glede kan finnes i alt. Forutsetningen her er bare at man er fornøyd med hva man har.
Vis hele sitatet...
For all del, men her innfører du bare de samme sirklene vi alltid ender opp med å vase rundt: Hvis jeg velger å takke ja til X, så er det fordi det gjør meg lykkelig, hvis jeg takker nei er det fordi jeg ikke blir lykkelig. Men hva er da lykke? Jo, da knekker vi i gang og abstraherer og ender opp med noe ullent som vi ikke lenger vil omtale som lykke fordi det er for abstrakt. Det som imidlertid var poenget mitt er at jeg ikke vil akseptere noen virtuell virkelighet, uansett hvilke fristelser den har å lokke med.

Uansett hvor kult det er der, uansett hvor jævlig det er her, og uansett hvor mye bedre jeg kan nå de mål jeg påstår å ha, eller være i harmoni med de verdier jeg tror jeg verdsetter: Jeg vil alltid avvise alle slike illusoriske verdener. Her pleier tre ting å bli påstått: Den ene er at koblinga mellom sanser og bevissthet ikke er så forbanna absolutt likevel, jeg har ingen mulighet til å vite at jeg ikke allerede er i en simulering og alt det der - ja,takk, jeg vet det. Det er hele premisset for øvelsen... Den andre tingen som påpekes er at jeg er irrasjonell og urimelig. Ja, takk, jeg vet det også. Og den tredje er å rett og slett hevde at jeg lyver eller ikke kjenner meg selv godt nok, og selvfølgelig hadde plugga meg selv i under de rette betingelser.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke bare vil den (i noen grad) være forskjellig for alle personer, den vil variere over tid etter omstendigheter, og ideelt nivå vil være avhengig av forventningen om fremtidige endringer.
Vis hele sitatet...
Veldig enig. Det er en av de tingene jeg tenkte på, men glemte å føre opp. Bra du følger med.
Sitat av *pi Vis innlegg
Den består som sagt også av mange ulike variabler som påvirker hverandre, og der nivået på én variabel vil påvirke hva som vil være en ideell justering av en annen variabel. En ganske kompleks og dynamisk tilstand altså, og ikke et fiksert mål å hige etter.
Vis hele sitatet...
Meh. Konstruer en modell det med flere tall som skal optimeres da. Kast N-dimensjonale tensorer på faenskapet om du vil! Uavhengig av hvor innfløkt du gjør regnskapet, så ender du opp med noe som enten har røde eller sorte tall i siste kolonne. Dette kan Økokrim alt om...
Slik du har ordlagt deg så langt er det bare å finne en vektingsmodell (jada, den kan godt være dynamisk!) for alle paramtrene du måtte ønske. Det er fortsatt bare å flytte problemet.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ganske vanlig, ja. Akkurat depresjon er et litt spesielt eksempel, da det er en stemningslidelse som er kjennetegnet nettopp ved manglende kontakt med følelser. Som nevnt er det følelsene som gir det som skjer med oss valens, så de er selvsagt ekstremt viktige for å lede oss i retning av allostatisk well-being eller mikkemustilstand. Når det systemet ikke funker, så blir det en selvforsterkende sykdom. Men ja, det skjer jo stadig vekk ellers også det, at vi tar dumme valg fordi vi tror det er lurt, fordi vi ikke greier eller orker, eller fordi vi blir fristet til å oppnå noe på kort sikt som vil ødelegge for oss på lang sikt.
Vis hele sitatet...
OK, her er vi noenlunde på bølgelengde.

Sitat av *pi Vis innlegg
Selv-sabotasje. Nå er vi inne på komplekse følerier. Jeg tror, jeg er faktisk veldig overbevist om, at dette stort sett handler om å unngå det som er ennå verre. For å ta et kanskje banalt, men realistisk eksempel: Man har vokst opp med en grunnleggende følelse av å bli avvist av dem man trenger aksept fra. Opplevelsen av å ønske og forvente aksept men så bli avvist, er forbundet med så mye skam, at den opplevd tryggeste veien er å på forhånd erklære seg selv som verdiløs. Å nekte seg selv alt godt, er mye mer forutsigbart og trygt, enn å ønske seg noe og aldri få det. Man kan til og med føle et behag i ubehaget, i form av for eksempel gjenkjennelse og opplevelse av kontroll over egen situasjon. Ja, jeg tror du trygt kan kalle disse menneskene ulykkelige i betydningen at de har mye å gå på for å få de ulike parametrene opp på noe som ligner mikkemus. Mekanismene bak adferden er likevel å unngå å få dem dradd enda lengre ned. De er maladaptive, men det er mekanismer som trolig på et eller annet tidspunkt, under helt andre omstendigheter, har vært adaptive. Det er enirriterende egenskap ved evolusjonen at den bare bryr seg om at du skal overleve, og er mindre interessert i at du skal ha det bra. Mens det går rimelig automatisk å tilpasse seg en farlig situasjon (som å være et barn uten omsorgspersoner som er glad i det) så går det ikke spesielt automatisk å venne seg av med disse mekanismene når man befinner seg i trygge omgivelser.
Vis hele sitatet...
Dette var befriende håndgripelig! Men det fremstår nesten litt pseudovitenskapelig: Premisset ditt er at alle på et eller annet nivå er motivert av å nå denne nirvanaktige mikke mus-tilstanden, hva enn den betyr for individet der og da - men skulle nevnte mål vise seg å være utelukkende destruktivt, så bare postulerer vi at det egentlig skyldes noe annet underforliggende. Man kan ikke være motivert av ren selvdestruksjon; man kan enten være på bærtur og handle instrumentelt irrasjonelt, eller man kan i røynda være motivert av noe helt annet enn man tror. For all del, det kan hende det er korrekt, men nå er vi langt ute i et territorium der falsifiserbare hypoteser er mangelvare.
Så vil du kanskje innvende at dersom jeg kunne finne en såpass selvdestruktiv person som ikke er traumatisert, så bar hypotesen falsifisert og potensialet ligger der - men da må vi først avklare ren selvdestruksjon er på en slik måte at vi ikke bare kan omskrive det til en faktisk ønskelig tilstand der og da. Modellen blir litt i overkant fleksibel, methinks.

Sitat av *pi Vis innlegg
OK, det var traumeforklaringen bak maladaptiv adferd.
Vis hele sitatet...
Ja, og selv om den er interessant, så jeg liker den ikke. Jeg antar det betyr ett eller annet for en psykolog.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg ser ikke bort fra at det finnes andre lidelser som tuller til ett eller annet i hjernen som gjør at man mister styringen på allostasen. Depresjon er jo nevnt allerede.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke helt dette heller: Det er farlig nære å bortforklare alt som ikke passer inn ved å vise til at pasienten er, om ikke psykotisk, så ett eller annet ned den gata der hvor han mangler en kontroll over egne tanker og følelser man forventer at andre har. Her må du enten løse fri vilje (den gidder jeg ikke å bli med på), eller så må du lage klare rammer for hva det vil si å "ha kontroll" på det rent symptomatiske planet og ta konsekvensene av det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Når det gjelder mindre omfattende selvplaging, av den typen vi alle driver med, så har jeg lest litt forskjellig om det. Vi liker å se skrekkfilmer, vi liker å høre på trist musikk, vi tar karuseller der vi blir kvalme. Folk får en eller annen godfølelse ut av å oppsøke ubehag og mestre det. Det varierer selvsagt veldig hvor glad folk er i det, som sagt er jo mestring også et viktig element i akkurat den opplevelsen.
Vis hele sitatet...
Dette er en interessant digresjon, men jeg sliter litt med å kalle det selvplaging: At mestring krever en utfordring som må overvinnes ligger i definisjonen av ordet. Hvis mestringsfølelse er det man føler når man mestrer noe, og dette av en eller annen apehjerneårsak er en positiv følelse, så vel - da liker vi utfordringer som vi mestrer. Jeg skal ikke protestere på det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror nok også behovet for å oppsøke vonde følelser, f eks ting du gråter av, hanler om et behov for opplevd kontakt. Det å leve seg inn i en trist film vil jeg tro utløser noe av den samme opplevelsen som når man lever seg inn i et ekte menneske man har foran seg. Og så er det kanskje en motivasjon i seg selv å få sjekket ut at de funker også, disse emosjonene som liksom skal lede oss i retning mikkemus.
Vis hele sitatet...
Hva med ren estetikk? Man trenger ikke å ta del i følelsene for å se skjønnheten i uttrykket, og en god tragedie krever mye mer enn bare å være troverdig og trist for å være underholdende. Det er en kunstform som spiller på mange strenger, så jeg synes det blir litt urettferdig å legge all vekt på empati. Dette blir imidlertid en avsporing.

Sitat av *pi Vis innlegg
Var det oppklarende for hva jeg tenker? Mener du fortsatt at det bare er en lettvint omgåelse av problemet, og en tautologisk trivialitet uten prediksjonskraft?
Vis hele sitatet...
Oppklarende, definitivt. Fortsatt tautologisk? Vel... Ja. Jeg kan virkelig ikke se at du har oppnådd stort annet enn å flytte problemet, og det ved å introdusere flere.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette hadde der forresten vært interessant å høre svaret ditt på, også sett i lys av vår forrige diskusjon om temaet.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Sky Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Anse samtlige punkter som forstått og tilfredsstillende oppklart. Jeg har en tilfredsstillende forståelse av din posisjon.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er i allefall helt sikker på at det som hindrer deg i å takke ja til tilbudet er at det vekker ubehag, fordi det oppleves som en trussel mot denne allostasen eller well-beingtilstanden. Uansett hvor mye man selv tror det egentlig handler om at det finnes noe som er viktigere enn følt opplevelse, så finnes ikke begrepet "viktig" uten for den opplevelsen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, for du har jo definert vekk muligheten! En interessant konsekvens av påstanden er imidlertid at du hevder å forstå meg selv vesentlig bedre enn det jeg gjør. Jeg må bare anta at du er klar over at utsagnet ditt vil være egnet til å provosere og at du med overlegg fisker etter en reaksjon. Kindly desist: forutsigbar er selv ikke jeg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Med akkurat det scenariet myoxo foreslår, så synes jeg det biologisk sett er veldig naturlig at det vekker sterkt ubehag. Det du gjør ved å tillate en manipulert, permanent ekstasefølelse, er i prinsippet å gi fra deg hele det signalsystemet som emosjonene er. Det innebærer å miste all kontroll over om det som faktisk skjer med organismen din er bra eller dårlig. Jeg kan knapt tenke meg en større trussel mot den allostatiske mikkemustilstanden enn det.
Vis hele sitatet...
På et metanivå: Dette skjer alltid når man diskuterer filosofi. Konkrete eksempler har fatale feil, abstrakte forklaringer blir ikke forstått. Jeg valgte hedonisme fordi mitt inntrykk er at det er forferdelig populært. Tydeligvis er jeg feilinformert! Men som jeg skrev i begynnelsen av dette innlegget: Jeg avviser kategorisk alle illusoriske verdener, med alt det fører med seg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke jeg? Hvorvidt menneskelig adferd i teorien kan predikeres fullstendig er én diskusjon. Du og jeg kan jo ikke oppholde oss i samme tråd i et døgn uten at fri vilje blir tema, jeg skal la den ligge her. Men jeg synes ikke denne modellen har noe mindre prediksjonskraft enn noen annen modell for adferd som jeg kan se for meg. Det er rom både for hvordan systemet fungerer og hvorfor det av og til ikke gjør det. I teorien, vel å merke. I praksis vil det åpenbart være for mange faktorer til noen sikker prediksjon, i alle fall uten å kjenne enkeltpersonens reaksjonsmønstre veldig godt.
Vis hele sitatet...
Modellen din predikerer X hvis Y. Hvis X og likevel ikke-Y, så postulerer du at det i virkeligheten ikke var X likevel, men noe annet som ikke fremkom da X fastslått. Dette oppfatter jeg som kjernen. Bemerk at jeg ikke forsøker å overforenkle hele rammeverket ditt ned til dette, men det er mitt argument for hvorfor prediksjonskraften ikke er tilstede.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er fordi myoxo misforsto hva jeg mente, eller i beste fall overforenklet det enormt.
Vis hele sitatet...
Klar tale, så jeg svarer med samme valør: Jeg mener helt oppriktig at du tar feil. Du må gjerne bortforklare det med at jeg ikke er kapabel eller villig til å forstå, men det er i så fall en uvanlig innfallsvinkel fra deg. Jeg er heller ikke med på at det er en overforenkling, for paradoksalt nok ser jeg det motsatt: Man kan bygge et vilkårlig komplekst rammeverk på hva det skal være, og noen ganger vil maskineriet fremstå velfungerende fra utsiden. Men så kikker man under panseret og ser en fatal feil i det innerste navet. Og den feilen kan godt være ganske banal! Man overforenkler ikke ved å avvise alt som følger av en feil. Jeg mener jeg har gjort akkurat dette. Du mener noe annet, og for å overbevise meg har du mer eller mindre definert at du har rett. Det kan godt hende du har rett, men jeg er ikke overbevist.

Sitat av Sky Vis innlegg
Myoxo, du forsvant litt fra tråden.
Vis hele sitatet...
Ja. Eller, tråder som dette her får max ett skikkelig svar om dagen, og jeg har null skrupler med å la det ligge ei uke før jeg fortsetter. Dette er ikke IRC, så jeg har få skrupler med å vente lenge, sånn på generelt grunnlag.

I dette tilfellet er nok dette innlegget mitt siste skikkelige svar: Jeg har ingen øvrige tanker jeg ønsker å dele, og jeg har ingen konkret fagkunnskap om psykologi eller filosofi som jeg får inntrykk av at dere burde informeres om - dere besitter begge to den samme informasjonen som meg (antakelig langt mer), og dere har trukket deres egne konklusjoner av den og de avviker fra mine i varierende grad. Jeg har fått oppklart de misforståelser som har dukket opp og er sånn sett fornøyd med resultatet. Jeg ser ikke noe rom for å endre oppfatning på bakgrunn av det som har fremkommet, og jeg har egentlig ikke noe ønske om å overbevise noen andre heller. Jeg kan sikkert besvare noen avklaringsspørsmål hvis det er nødvendig, men egentlig synes jeg at det jeg har skrevet er klart nok. Noe ønske om å bidra med flere egne tanker om emnet foreligger ikke; jeg er nøgd. Kos dere.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. mars 2021 kl. 00:08.