View Single Post
Trådstarter
120
Sitat av Odd Vis innlegg
Hvordan er kostholdet?
Hva spiser du?
Vis hele sitatet...
Alt, foruten søtsaker/potetgull, men ellers spiser jeg det jeg finner, men jeg fører alt jeg spiser i myfitnesspall og er ekstremt nøye på å ikke overstige kcal inntaket om dagen og få i meg minimium 150 gram proteiner.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei her mener jeg du bare formidler en gammel myte. For all del, cardio er bra det. Men det er ikke eneste veien til målet.

Tung styrketrening vil faktisk også redusere fettprosenten. Fordi tung trening knuser muskelfibre effektivt. Da vil kroppen måtte bygge opp igjen musklene. For treningen forteller jo kroppen at den trenger musklene. Når musklene brukes til tung trening øker man muskelmasse. Langsomt ja. Men likevel mer enn ved cardio trening.

Ettersom muskelmassen øker, vil ALT du gjør kreve mer energi, og tomgangsforbrenningen til kroppen vil øke. Om du forut for treningen startet trengte 2000 kcal for å være i balanse, vil behovet for energi øke når muskelmassen øker. Fordi muskler krever mer energi enn fett.

Tung trening blir på en måte selvforsterkende. For selv når du sover vil kroppen trenge mer energi enn før du starter med tung styrketrening. For ikke å snakke om å gå i trapper, støvsuge, sykle til trening/skole/jobb, gå til bussen osv.

Det er dermed ikke slik at overvektige først må starte med kondistrening og vente med styrketrening til de har gått ned i vekt. Tvert imot kan de med fordel starte direkte med styrketrening selv om målet er lavere fettprosent. Og vi legger bort vekt som måleenhet. For det er nok bedre å bruke fettprosent da det gir et riktigere bilde over tid, spesielt med både fokus på kosthold og tung trening.

Når det er sagt, at det er riktig av ts å starte med tung vekttrening for å få lavere fettprosent, tynnere midje og bli kvitt pølsemagen så er det selvsagt ikke feil av ts å også trene litt kondis. Det kan være helt enkle ting, tredemølle til oppvarming med litt intervall, ergometersykkel, rask gange til og fra trening, sykkelturer ute nå når det går mot vår. Det vil bare være positivt.
Vis hele sitatet...
Endelig en som skjønte poenget mitt. Her er du god! Styrketrening er både så helt sinnsykt mye diggere å trene, og som du sier, mer muskler på kroppen - lavere fettprosent.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Her er mesteparten av feilen din. Man kan ikke gjøre flere ting samtidig.

1. Enten går du ned i vekt fram til du har ønsket fettprosent. Og deretter bulker du opp forsiktig.

2. Ellers så bygger du muskler fram til du er fornøyd med størrelsen, og deretter slanker deg ned til ønsket fettprosent.

Skal du både prøve å bygge muskler, samtidig som du reduserer fettprosenten så kommer du ingen vei. Akkurat på dette området har jeg endel erfaring, men det finnes selvfølgelig genetiske freaks som klarer dette, men jeg tror du ikke er en av de, no offense (:



Hvordan man trener er ikke så ekstremt viktig. Det er antall kalorier man forbrenner hver dag som er viktig. Og hvor mange kalorier man spiser per dag.

Calories in < Calories out

Om man jogger en time eller trener styrke en time der du har en total forbrenning på om lag 500 kcal så spiller det ingen rolle for fettprosentreduksjon. Og i tillegg er hva slags mat og hvor mye man spiser er så utrolig mye mer viktig enn hvordan man trener.
Vis hele sitatet...
Det første du nevner, er du sikker? Kan vise til flere studier som motsier det du sier, nemlig at om du er nybegynner, det vil si trent maks noen få mnd, så kan du bygge muskler og være i et lite underskudd(200-300 kcal).

Jeg legger ved et lite referat fra den ene studien jeg:

Beginners and people with relatively high fat percentages (i.e. >20% bf for men) can gain muscle mass & strength in a deficit (aka cut or fat loss program). Intermediates might be able to as well. If your body fat is low and you’re well trained, it’s safer to go for a slow/lean bulk.
It is possible to gain muscle mass and strength in a caloric deficit, but there are many factors that decide whether it will work for you or not. It’s probably a good idea to go for deficit gaining if you’re overweight, or a beginner/novice. If you’re both, even better.
If you are, however, a lean athlete with years of strength training experience, it might work, it might not. The better your body composition is, the harder deficit gaining will be for you, in all likelihood.

There are several studies that suggest beginners and novice/intermediate lifters can gain muscle and strength while losing fat. Note that we've excluded several studies from this table. For example, studies with unhealthy subjects, low protein intakes, and some studies where participants didn’t strength train. I do this because it’s normal to lose muscle mass when subjects don’t lift or eat enough protein.

Med andre ord, selv erfarne løftere kan bygge muskler, sålenge du er ekstremt nøye på å måle kcal og spise mye proteiner.
Sist endret av ayas8; 2. mars 2021 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.