View Single Post
Sitat av Spsy Vis innlegg
Årsaken er vell at jeg nå en gang endret mening angående tema, og da muligens føler meg større sikker i min sak. Burde være like åpen for å endre mening tilbake, så for all del, overbevis meg gjerne
Vis hele sitatet...
Det er det jeg prøver på, Jeg skrev et langt innlegg med kommentarer til hver av overskriftene dine.

For meg bunner det hele ned i at man ikke burde skade andre livsformer så langt det lar seg gjøre. Er fullstendig klar over at man er nødt til å være realistisk og innta føde på en eller annen form, men mener at dagens måte ved at man henretter uheldige vesener er, ja, uheldig.
Vis hele sitatet...
Det er her du ikke svarer på spørsmålet. Ikke skade livsformer fordi de er livsformer? Hvorfor er det da bedre å drepe planter og sopp enn dyr? Eller ikke skade livsformer som føler smerte? Hvorfor gjelder det da uavhengig av om de påføres smerte?



For meg er ikke livet noe mer enn det det er. Om det nå er slik at mennesket skulle ha noen metafysiske egenskaper er det ikke utenkelig for meg å tilegne lignende egenskaper til andre livsformer såvell. Så jo, jeg ville sagt at det gjelder alle liv i alle slags varianter.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett noen her som argumenterer metafysisk for menneskeverdet. Jeg gjør definitivt ikke det.

Niks, jeg har intet imot å bli avlivet selv, gitt at det hadde skjedd for en god grunn, og det hadde skjedd momentant uten lidelse. Og en god grunn er ikke for smakens skyld...
Vis hele sitatet...
Igjen, hvorfor gjelder dette kun enkelte livsformer, nå som smerte ikke er en faktor?

Kverulerende her,
Vis hele sitatet...
Du kverulerer ikke, du bare unnlater å argumentere. Det er greit nok, du trenger ikke argumentere logisk for alle valg du tar. Magefølelse holder i massevis. Men da er det ryddig å være åpen om det, og ikke late som om det er du som er den som har tenkt gjennom ting her.


men må en ønske ting for fremtiden sin for å ønske og ikke bli avlivet?
Vis hele sitatet...
Om man må kunne ønske for å ønske noe? Det skulle jeg mene. Mulig du med dette livsønsket mener mer den biologisk nedfelte tendensen til å handle for å opprettholde sitt eget liv, og ikke som et bevisst, kognitivt fremtidsønske. Men isåfall gjelder det alle organismer, og du er tilbake til square one: Hvorfor gjelder moralen din kun noen livsformer og ikke andre?
Sist endret av *pi; 25. februar 2021 kl. 20:09.