Tråd: Lære C++
View Single Post
Jeg valgte å tolke spørsmålet ditt som "Hvordan lærer jeg meg programmering"

La oss si du skulle kjøpe deg en mattebok å lære et helt pensum på egen hånd. Du begynner med å lese et avsnitt/kapittel. Du ser hva som står der men forstår bare delvis. Når du kommer til oppgavedelen må du bla tilbake og se på eksempelet boken ga. Kanskje det holder for at du klarer å løse ditt problem, hvis ikke må du kanskje se i fasiten og studere den nøye, og først da vil det gi mening hva hvert steg i svaret du fant betyr. Dette er en grei fremgangsmåte som vil få deg fremover. Programmering er som matte, du må løse veldig mange problemer og til slutt så går det på skinner.

Det er veldig effektivt å bruke en god bok fordi forfatterne har lagt opp slik at du ikke skal gå deg helt vill. Men for all del, programmering læres når du sitter der å gnir deg i hodet time etter time. Så det er ikke nøye å følge boken slavisk. Hvis man får en idè om et problem man vil løse så må du bare gjøre det og bruke Google som din venn. Og her kommer språk valg inn i bildet. Hvis du velger et språk mange andre nybegynnere har brukt, så er det veldig lett å finne svar på dumme spørsmål. Velger du et fjernt språk som f.eks COBOL så blir det mye værre med en gang. Når du er helt stuck så går du tilbake til boken igjen.

Mitt tips er Java. Veldig lett å få hjelp med det på nett. Begynn med boka, så kommer du til å få mange (realistiske) idèer etter hvert.
Sist endret av ali88; 20. august 2016 kl. 22:14.