View Single Post
Sitat av Alec Vis innlegg
Om vi antar at alt er koblet til som det skal, men rutinemessig vil dem ha montør for å sjekke det ut. Hva bør man si til de på support for å "lure" dem til å bare prøve å aktivere?
Vis hele sitatet...
Første steg for å i det hele tatt få noen til å gidde å se på det ville jo være om du kan "bevise" at modemet ute hos deg har link med DSLAM hos ISP. Det blir vanskelig uten hjelp fra ISP, men du kan jo prøve å få dem til å hjelpe deg.

Jeg ville gått frem slik, forutsatt at modemet indikerer link:
  1. Forklart at ISP tidligere har levert bredbånd til boligen og nevnt navn på tidligere eier av bolig dersom du har det tilgjengelig.
  2. Forklart at modemet er tilkoblet vegguttak og indikerer link.
  3. Spurt ISP om linjen fortsatt er tilknyttet samme DSLAM-port eller om DSLAM-porten er tildelt et annet trådpar.
  4. Bedt ISP sjekke om DSLAM-port er åpen dersom linjen fortsatt er tilknyttet samme DSLAM-port. Dersom porten er stengt så kan det være flere feil f.eks:
    4.1 Det er noe feil med kablingen et sted mellom modem og DSLAM som gjør at det du ser link med ikke er ISPs DSLAM.
    4.2 ISP ser på feil DSLAM/DSLAM-port.
    4.3 Modem er defekt og indikerer feilaktig link.
    4.4 DSLAM/DSLAM-port er defekt og indikerer feilaktig ikke link
  5. Bedt ISP sjekke om det er link på DSLAM-port dersom porten er åpen.
  6. Dersom det er link på DSLAM-port, bedt ISP sjekke om linken forsvinner når du tar strømmen på modemet.
  7. Dersom linken forsvinner når du tar strømmen på modemet og kommer opp igjen når du setter på strømmen igjen så vet du at du har en hel forbindelse mellom modem og DSLAM. Da bør ISP kunne legge på konfig slik at du kan ta i bruk sambandet uten å vente på montør.

Dersom modemet ikke indikerer link ville jeg:
  • Bare ventet på montør.
    eller
  • Hoppet rett til steg 3 og 4 og dersom DSLAM-porten er stengt så ville jeg spurt pent om de kunne åpna den (og gått videre med steg 5,6 og 7 dersom det ble link på modemet).

Jeg ville forsåvidt nevnt steg 1 og 2 også, slik at kundeservicearbeider forstår casen.
Så egentlig kan man vell si at steg 1-7 gjelder begge scenarioer (med link og uten link).

Får ikke redigert innlegget nå, så det får bare bli sånn.
Sist endret av junkpal; 4. april 2016 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.