View Single Post
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Etter å ha sett filmer som The Culture High og The House I Live in så har dette med narkotikapolitikken begynt å surre mer og mer i hodet. Hvordan kan en så åpenbart feilslått politikk vare fortsette, med 250-300 overdosedødsfall i året?

I USA har vi sett at fengselsystemet er "avhengig av krigen mot narkotika" pga den jevne strømmen av nye fanger som fører til pengestøtte fra stat til private firmaer som driver mange fengsler. Dette er jo ille nok i seg selv, men amerikanerne er i ferd med å endre seg. Marihuana er godt på vei til å bli legalisert i flere stater og det er vel ikke vanskelig å tro at det blir fullstendig legalisert innen noen år.

Her på berget derimot står tiden stille virker det som. Vi har bortvisning av folk som prøver å hjelpe de svakeste og tyngste brukerne i Bergen, og vi har fra justisministeren lært at grunnen er at " det ene er alkohol og det andre er narkotika" hvis jeg husker sitatet riktig?

Så hva skjer? Hvorfor skjer det ingenting? Hvorfor avkriminaliserer vi ikke marihuana når så mye rapporter og forskning sier at alt det man trodde var sant egentlig var blank løgn?

Det er nok bare å vente på nytt blod på tinget tror nå jeg. Men tenkte å spørre om en ting allikevel da. Hvordan ville en prosess som å avkriminalisere bruk og besittelse for eksempel fungert? Er det bare for en minister å sende beskjed til politiet om å stoppe arrestasjoner som gjelder b og b? Skriv om en lov og ferdig med det? Jeg har sett at i USA så stemmer de over cannabis lovene. Ville noe sånt kunne skjedd her?
Vis hele sitatet...
Narkotikapolitikken i USA kan jeg dessverre ikke si så mye om. Jeg tror ikke at hasj blir avkriminalisert i Norge, fordi det er så sterkt kulturelt betinget at det forbindes med narkotika, og narkotika betyr ulovlig for mange. For det andre, så tror jeg myten om at hasj fører til sterkere stoffer, noe norsk forskning viser til at ikke gjør (J.H. Schultz - Ungdom og rus) rår sterkt.

Jeg mener at hasj burde bli godtatt til medisinsk bruk. Ironisk nok er det fremdeles mange som tror at hasj tar flere liv enn alkohol.