View Single Post
Det jeg så ts er at du ønsker å bidra til at andre skal føle seg bedre, bare det ikke krever noe av deg som person.
Selv navere kan spandere et måltid på andre. Det er ikke omsorg. Omsorg er å vise at du bryr deg og at du stiller opp gjentatte ganger.

Dra ned på et eldresenter. Snakk med de på avdelingen. Les for dem, eller bare la dem snakke om barnebarna eller hva de nå har på hjertet. Medmenneskelighet er det som er knappheten idag - og det løses som sagt ikke med fint gavepapir og røde sløyfer.

Du har en fin start på noe som kan vokse og bli bra. Men forsøk å ikke være overfladisk og gjør dette skikkelig. Da får du min respekt.

@Duckie ser jeg kan fremstå som negativ i første posten, det var ikke intensjonen. Det jeg forsøkte å formidle var at medmenneskelighet og omsorg krever innsats over tid. Å invitere en narkoman tigger på cafe for å "snakke om kosthold og viktigheten av å spise grønnsaker" over en kopp kaffe og et varmt måltid blir ego massasje for å føle seg selv bra.

En som er narkoman og sitter på gata med koppen sin vet hvor hxn kan få seg et varmt måltid gratis - og det helt uten stigma eller å føle seg dårlig. Blå kors og andre bidrar med slikt over hele landet. De gjør en fantastisk innsats og de trenger varme hender og omsorg i bøtter og spann. Det er litt synd at det i Norge er overflod av frivillige som stiller opp på julekvelden - mens det hele resten av året er manko på frivillige.

Om en virkelig ønsker å bidra til et bedre samfunn så legg innsats i det, ikke vær overfladisk og "krig og fred og sånn" kun for å ha noe å dele på face etterpå.

@Endrofin så bra at du vurderer besøkstjenesten. Jeg så ikke den posten før nå. Respekt.
Sist endret av frtoretang; 23. mai 2015 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.