View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Som nevnt, jeg har ikke kilder her på det, men dama fikk helt eksepsjonelt sterke reaksjoner (av både NRK og publikum forøvrig) på grunn av det lille korset hun bar på seg..
Vis hele sitatet...
Hva betegner du som "helt eksepsjonelt sterke reaksjoner" av NRK og publikum? Kvinnen selv oppsummerer det slik: "[Distriktsredaktør Anders Sårheim] gav meg beskjed om ikke å bruke kors." Sårheim selv vinkler det som at kvinnen selv valgte å ikke bruke det etter han minte om at NRK "oppfordrer dem til å unngå bruk av smykker med religiøs og politisk betydning" og ga beskjed om at enkelte seere hadde ringt inn og klaget på korset. Senere nyhetsdekning avslører at det var snakk om "et par-tre stykker" som hadde ringt inn. Etter å ha googlet saken en stund er praktisk talt alt av kommentarer i media enten til engasjert støtte for korsbruken eller sindige påpekninger av at nyhetsformidlere bør fremstå religiøst og politisk nøytrale og unngå bruk av slike symboler.

Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg er enig i det siste at i det det er sjult diskriminering i Norge og lurer også om dere synes det børr bli sånn? Jeg mener dette skal være mulig å gå ut uten å forstyrre noen og sette seg på en benk (exmpl) og kanskje ta en bønn og krysse hånda uten å se rare blikk på seg
Vis hele sitatet...
Dette har absolutt ingenting med diskriminering å gjøre. Dersom du insisterer på å sette dine religiøse overbevisninger og ritualer på utstilling så bør og må du pent innfinne deg med at andre gjør seg opp meninger om det, selv om du mener å kunne skimte negative meninger gjennom blikkene de kaster og svarene du får. Du kan utføre hva slags ritualer du ønsker i det offentlige rom så lenge det er innenfor norsk lov, men du kan ikke forlange at alle skal betrakte forestillingen med ærbødighet og respekt.
Sist endret av Provo; 20. mai 2014 kl. 13:24.