View Single Post
Jeg har meid ned en fotgjenger på som gikk på rødt, i nesten 50 km/t.
Det var stillestående kø i ett felt og helt klart i mitt.
Det stod en trailer helt inn mot fotgjengerfeltet og fotgjengeren kom løpende med dårlig tid, jeg traff han så hardt at han bulket fronten min knuste frontruta og knakk vindusviskern med bakhue og døde i gata foran bilen min, helt smadra.

Gudsjelov var det fire fotgjengere og en sykepleier i bilen bak som ilte til og fikk startet førstehjelp sekunder senere, det reddet livet hans.
Selv så gjennomgikk jeg en livskrise av de helt store og var ikke mye til hjelp.

Politiet på stedet sa at siden vitnene bekreftet min forklaring samt bremselengde og at bilen bak kjørte i meg gjorde at jeg fikk igjen lappen på stedet. At jeg var yrkessjåfør spilte visst også inn.
Loven er blitt revidert etter dette men politiet sa at hvis fyren ikke overlever så blir jeg tiltalt for uaktsomt drap.
Han overlevde nok for etter noen uker så fikk jeg brev om at straffesaken mot meg var henlagt.

Intensjonen med lovendringen var nettopp at åpenbart uskyldige skulle unngå den ekstra belastningen det er å stå tiltalt for uaktsomt drap.

Alle på åstedet inkludert politiet var veldig greie mot meg, jeg var bare 19-20 år og hadde det helt jævlig.
Politiet lot meg kjøre bilen til et verksted i nærheten og jeg må si at å kjøre den bilen med bulker og blod overalt og hår sittende i sprekker i frontruta toppet opplevelsen, jeg fikk kraftig kvalme og begynte og fryse så tålegrensen var nok ganske nær.

Jeg har i alle år etter dette sett aktivt etter fotgjengere, for denne episoden sitter godt i minnet, det kan jeg love.

Skyldig eller ei, kjøre på fotgjengere vil du ikke!
Sist endret av bajjaz; 21. desember 2013 kl. 23:51.