View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Utrolig bra tråd, nikita

Jeg vil også komme med to ytterligere forslag, som hvem som helst kan begynne med:

5. Lenkebygging

Mange firmaer (også SEO-firmaer) trenger gode arbeidere til å bygge lenker. Dette skiller seg litt fra nikitas punkt 3, fordi det handler ikke nødvendigvis om å bygge linker fra din egen nettside - men heller bare maile andre webmastere og forsøke å overtale de til å linke til en spesiell nettside (din oppdragsgiver).

La oss f.eks. si at DNB ønsker å bygge linker inn til www.dnb.no; da leier de et SEO-firma som spesialiserer seg på å bygge lenker. Noen ganger outsourcer disse firmaene ut til "grunts" (dvs. potensielt deg) via Odesk.com eller Elance.com (min favoritt), som kanskje manuelt må maile 2-300 webmastere og si "Hei, DNB.no er en kjempebra side og finnes ikke lenket fra din finansportal/nettkatalog/bankblogg/forbrukerside/etc... Kan du lenke til DNB.no?". Å personlig maile 2-300 folk er en enorm og tidkrevende jobb, noe som også er grunnen til at mange outsourcer dette. Det egner seg ypperlig som en jobb for studenter og folk som bare ønsker en deltidsjobb.

Inntjeningspotensiale ved 20 timers arbeid: 5000+

6. Datavask

Via Odesk.com og Elance.com (igjen, min favoritt) kan du også få mange jobber som "datavasker". Jeg kan gi et konkret eksempel som jeg jobber med nå: For en kunde trenger jeg å kontakte 100 store norske firmaer. Jeg trenger e-postadressen til markedssjefen for alle disse firmaene - og hans/hennes navn. Jeg har navnet på de 100 firmaene, men ikke noe mer. Da outsourcer jeg jobben med å google alle disse 100 markedssjefene, finne navnet og e-posten deres og fylle det inn i regnearket mitt. I slutten av jobben får jeg regnearket tilbake, ferdig utfylt med 100 markedssjefer, komplett med navn og e-post. Datavaskjobber er som regel ganske dårlig betalt, fordi du konkurrerer med indere som er villig til å jobbe for 50 cent timen, men samtidig er det mange jobber som indere ikke KAN gjøre (ref. eksempelet ovenfor, som ville vært vanskelig for en person som ikke er kjent med norske bedrifter og titler).

Inntjeningspotensiale ved 20 timers arbeid: 2000+