View Single Post
Vel freaks, kommer enda en gang desperat med spørsmål til det lille samfunnet vårt. Som tittelen hentyder har jeg endelig funnet ut "hva jeg skal bli når jeg blir stor". Svaret lå alltid rett foran nesen min, ettersom data og systemer har falt seg lett inn for meg. I år har jeg et år der jeg jobber på den lokale jokern og tar R1 matte som trengs til flere IT studier. Jeg har nå et par tre, fire spørsmål mange her muligens kan besvare bedre enn artiklene jeg har lest til nå.

Hvor:
Jeg har sjekket ut forskjellige skoler og IT linjer i Norge og har fått et inntrykk av at Universitetet i Oslo, NITH og Høgskolen i Gøvik er gode skoler med bra tilbud. Det jeg vil vite er egentlig hvilke av disse skolene som lønner seg mest.

Litt pro's og cons:
UiO
  • Gratis studie og ligger i Oslo, eneste er at jeg er usikker på om ikke studiet er for bredt, og om man blir riktig fulgt opp på en så stor skole.
NITH
  • Koster 66 000kr i året, ellers er det en skole jeg har lest mye bra om og den har alle linjene. Ligger også i Oslo
HiG
  • Egentlig en optimal skole, men den ligger i Gøvik, noe som sikkert er en fin by men jeg hadde gledet meg til studentårene i en storby. I tillegg vet jeg ikke om det er steder å ta lærerutdannelser her, noe min ganske seriøse kjæreste skal studere.
Hva:
Ønskedrømmen ville nok vært spillprogrammering, men jeg tror ikke markedet i Norge byr på for mye her. Programmering generelt er noe jeg kunne drevet med. 3D grafikk, spill og film design osv. Systemutvikling. Alt dette høres interessant ut, samtidig mange andre linjer også.
Skulle gjerne visst litt om forskjellig lønn, hva slags arbeid man holder på med, hvordan næringslivet er, er det vanskelig å få seg jobb etter utdanning?
Dette tar meg også til det siste jeg lurer på.
Hvilke programmer kan være lurt å kikke på iløpet av "friåret" mitt? C+, Java, .NET er ord jeg har lest mens jeg har googlet rundt.

Om noen orker å ta seg tid til å prøve å hjelpe blir jeg takknemlig!