View Single Post
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er nå noen, men jeg syntes du overdriver hvor mange dette er. Det er ihvertfall lenge siden jeg har hørt noen påstå at det er greit å røyke daglig. Å røyke før jobb har jeg så og si aldri hørt noen forsvare.

Det er mulig det er annerledes i yngre miljøer, men det handler vel strengt talt om umodenhet. Et av de store grunnene til å endre rusmiddelpolitikken ift. cannabis er jo å regulere markedet og forminske tilgjengeligheten for mindreårige.
Vis hele sitatet...
Forsvare var vel ikke det jeg sa, men at de som røyker hver dag reagerer så veldig på at andre tar seg en spliff før jobb eller hver kveld før de legger seg det har jeg ikke registrert så ofte. Ser selvsagt for meg at alle her inne ville reagert kraftig på det(pun intended) - Men på verft/oljebaser/fiskebåter o.l. hvor jeg har venner er ikke det noe som blir sett på som så veldig unormalt. Kunne trekt frem enkelttilfeller av folk i stillinger som man ikke får uten å virkelig være kvalifisert for jobben som røyker daglig og til og med i lunsjpauser, men det kan vel ikke siest å være representativt for flertallet.. - Om det er misbruk eller ei har jeg igrunn ikke noe mening om, jeg bare konstanterer at det kunne ikke skjedd med noe annet stoff, hvertfall ikke med tanke på aksept blant andre brukere og personene sitt eget syn på hva de holder på med.

Kan som sagt bare utalle meg om hva erfaringer jeg har selv - Men det er virkelig ikke unge/umodne/mindreårige som røyker mest hasj eller 'misbruker' det om det er ordet man velger å legge seg på. Akkurat det vil jeg faktisk påstå uten engang å lete frem noen kilder som sikkert ikke eksisterer engang.

Regulere markedet - dvs. legalisere cannabis men sette åpningstider og aldersgrense på det. Om det er ungdommen sin tilgang du har i tankene for at det skal være et bra tiltak, så kan jeg ikke akkurat si at jeg hadde satt mine to cents bak det forslaget. Tilgangen iform av illegalt salg av dealere som selv tar cannabis inn til landet ville blitt oppretholdt, og 18åringer som langet til sine noe år yngre venner ville jeg tippe ble en selvfølge. Samt at vi sier at dette er et produkt vi som staten Norge selger i mine øyner utvilsomt ville ført til lavere terskel for å prøve cannabis blant ungdom, som før enten ikke visste hvor de skulle få tak i det, eller visste at de måtte gå til kriminelle.

Dette er selvsagt bare mine egne erfaringer og teorier om temaet - Men at en legalisering/regulering av markedet ville hatt noe veldig positivt effekt på ungdom tviler jeg på. Amsterdam med alt det positive de har å vise til når det kommer til rusproblematikk, så er de vel fortsatt byen i Europa hvor flest ungdommer utforsker cannabis(?) - Og selv om det ikke er legalisert der, så er fortsatt markedet regulert til en viss grad.

Og Norge ligger vel ganske lavt på statestikken som omhandler ungdom som prøver cannabis(?)