View Single Post
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Ønsker å stille et spørsmål.

Jeg sitter på 50.000 NOK. Hva vil være den beste måten å bruke disse pengene på nå?

Skulle kjøpt bitcoins mens det enda var dritbillig og da jeg oppdaget denne tråden. Leste om en som kjøpte 1500 bitcoins for 1 kr per stk. Det har vel en verdi på nesten 1 mill idag. Angrer jeg på at jeg ikke satt meg inn i dette for lenge siden? JA...
Vis hele sitatet...
50.000 kroner er ikke all verden i den store sammenhengen. Men for meg og for veldig mange kan det føles som en liten formue.

Hovedregelen er å ikke legge alle eggene i samme kurv.

Du kan for eksempel fordele pengene i Gull, aksjefond i vekstmarkeder, Bitcoin eller høyrentekonto.

1 Krugerrand (gullmynter med legering er mer holdbare) fra ka-rasmussen koster ca 10.000 kr
Aksjer i et fond investert i vekstmarkeder som India, Indonesia eller Fillipinene for ca 10.000kr
Bitcoin for 30.000kr

Eller så kan du også legge 10.000kr på høyrentekonto for å være sikrere.

Men det aller viktigste er å ikke selg om kursen går ned. Slike investeringer må tas på lang sikt. Ihvertfall flere år. Har du penger på en høyrentekonto må du også sørge for å ikke bruke dem. Har du en gullmynt må du ikke fortelle noen om den, og vurdere å legge den i en bankboks. Du må ikke finne på å tro at du kan kjøpe og selge aksjer eller Bitcoin med fortjeneste. Det beste er bare å holde på det hele lenge...veldig lenge. Den eneste gangen du potensielt kan vurdere å selge er om du etter mange år har fått veldig god gevinst. Og da burde du selge litt, men ikke alt.

Og for all del. Vær helt sikker på at du har råd til dette. Har du gjeld burde du betale den først. Det er dessuten lurt og alltid ha litt ekstra på en lett tilgjengelig konto. De vennene mine som er flinkest med penger har alltid minst 10-20.000 tilgjengelig til uforutsette utgifter - og da snakker jeg ikke om impulskjøp.