Tråd: NRK-lisens.
View Single Post
@etse: Etter det du skriver så burde jeg betale veiavgiften slik at befolkningen kan ha veier å kjøre på til tross for at jeg verken har bil eller sertifikatet. Jeg forstår tanken bak NRK, men alt har endret seg siden den gang kanalen ble opprettet. Man betaler ikke for en rikskringkasting lenger, man betaler ikke for tilgjengelighet, man betaler for å bli tilbydd reklamefrie kanaler og annen underholdning som blir finansiert av samme kasseapparat. Under tvang. Til eksempel ble lisensen satt opp når Rybakk stakk av med seieren i Melodi Grand Prix fordi lisensen skulle finansiere forestillingen her til lands, men selv etter dette har prisen bare gått opp - aldri ned.

Jeg ser så og si ingenting på TV, jeg hører nesten ikke på radio, og om det hender seg er det vertfall ikke NRK som benyttes - det er nok reklamefinansierte eller betalingskanaler jeg benytter meg utav. Nettopp fordi det NRK tilbyr ikke er av min interesse. Ja, det er sikkert mange minoriteter der ute som har glede av denne kanalen, men til den prisen lisensen er på i dag er jeg uenig i at dette skal være riktig måte å gjøre det på.

Slik jeg ser det har NRK tre alternativer som kan møte sluttbrukerne: Satse på reklamefinansiering, bli en betalingskanal, eller legge ned hele bedriften og senk skuta.

tl;dr Forretningsmodellen NRK er bygd opp av er utdatert, og de bør gjøre endringer for å møte sluttbrukerne bedre. Slik det er nå ser fremtiden mørk ut; de har allerede et dårlig rykte blant ikke-brukerne som blir tvunget til å betale for tjenestene de ikke benytter - og det blir stadig flere i denne gruppen.