View Single Post
Essensiell lesning for psykonauter: http://deoxy.org/w_psyrel.htm Alan Watts vet å få sagt det.

Tilstanden du beskriver moret høres for meg veldig ut som det de i Yoga filosofien kaller for Samadhi.
Samadhi er et av de høyere målene man prøver å oppnå i yoga. Gjennom dyp konsentrasjon/meditasjon kan man oppnå denne tilstanden hvor man roer ned sinnsaktiviteten helt til det er lite eller ingen indre dialog og pusten er så rolig at man nesten ikke puster, egodød som noen kaller det. Ofte blir man bokstavelig talt sittende å måpe med øynene lukket(eller åpne) mens man opplever seg selv på et dypere "plan", uten forstyrrelser fra den sabla analyserende indre dialogen som alltid skal drive å mase til enhver tid. I tilstander som dette er det heller ikke uvanlig at kroppen spontant begynner å utføre forskjellige mudraer(håndstillinger) som et slags uttrykk for de forskjellige følelsene man går igjennom.

"As salt being dissolved in water becomes one with it, so when Âtmâ and mind become one, it is called Samâdhi."

"When the Prâṇa becomes lean(vigourless) and the mind becomes absorbed, then their becoming equal is called Samâdhi." Hatha Yoga Pradipika

Denne tilstanden er som jeg forstår det ikke det samme som nirvana eller moksha, men "et steg på veien". Min erfaring er at det er betydelig mye lettere å oppnå denne tilstanden ved inntak av psykedelika en til vanlig.

Ununoctium, Jeg forstår din bekymring for å utvikle overtroiske forestillinger ved å trekke paraller mellom religion og psykedeliske opplevelser. Likevel er det i mine øyne helt åpenbart masse paraller mellom mystiske opplevelser/endrede bevissthetstilstander og ting som beskrives i forskjellige religioner og østlig filosofi(spesielt buddhisme og hinduisme).

De aller fleste religioner bygger i utgangspunktet på mystiske opplevelser grunnleggerne har hatt, men har utviklet seg til å bli noe helt annet over tid. Hvis man setter seg litt mer inn i religion utover den mer overtroiske folkereligiøse delen av det, kan man finne mye intelligent og interessant filosofi. Religion inneholder ofte mye metaforiske fortelliger og symbolikk som kan virke helt tullete hvis det tolkes bokstavelig, satt inn i riktig kontekst derimot gir det ofte mer mening. Det er også tydelige spor etter bruk av psykedeliske vekster i flere av de store religionene.

Folk som i utgangspunktet har en forkjærlighet for østlig filosofi etc og driver med psykedelika bør selvfølgelig passe seg for å igjennom ønsketenkning og innbillning skape fantasiopplevelser som passer inn i deres allerede eksisterende verdensbilde. Men jeg tror en bør være like forsiktig med å forsøke å rasjonalisere og bortforklare mystiske opplevelser for å få de til å passe inn i ens allerede eksisterende ateistiske verdensbilde. Min erfaring er også at man kan oppnå en enda mer objektiv oppfattelse av det som skjer hvis man klarer å stoppe den indre dialogen helt og faktisk oppleve opplevelsen uten å legge noe i den mens den oppleves, analysere kan man uansett gjøre i hauger og spann i ettertid.

Med det sagt tror jeg ingenting man opplever uansett hvor mystisk det måtte virke er noe overnaturlig, alt har nok en naturlig forklaring. Men det er mange ting om oss selv og verden vi fortsatt ikke vet nok om til at vi har en rasjonell forklaring på det enda.

Mange ting som beskrives i østlig filosofi blir ofte avfeid som gammel overtro og new-age bullshit og fnyst av blant harbarka ateister og vitenskapsinteresserte folk. Det er selvfølgelig mye tullball der ute, men i mine øyne er det også mange helt reelle fenomener og teknikker som beskrives og mye av dette er utrolig interessant og verdifullt. Blant annet kundalini fenomenet, som i mine øyne er en helt naturlig elektrokjemisk forvandlingsprosses i nervesystemet som kan igangsettes gjennom meditasjon, pusteøvelser og visse andre teknikker. Det går helt fint ann å tilnærme seg disse fenomenene på en rasjonell vitenskapelig måte.

Her er fks et harvard studie som tar for seg hvordan jevnlig meditasjon etc fører til at flere tusen gener uttrykker seg anderledes: http://drdavidhamilton.com/?p=180
Sist endret av Shinobi; 7. februar 2013 kl. 22:05.