View Single Post
Sitat av MrZone Vis innlegg
En dag kom DayZ, en mod som bygger på å leve i en post apokalyptisk russisk/sovjetisk verden der alle menneskene i verden hadde blidt zombier som en del av en sykdom/epidemi. Modden som var utviklet som et hobby prosjekt fra en Bohemia Interactive ansatt (Bohemia Interactive eier og utvikler Arma serien) fikk rask mye oppmerksomhet siden det hadde vært stor zombie feber etter at Call of Duty 5 ble sluppet med "Zombie survival mode" som en funksjon. Etter dette kom det en volsom eksplosjon av nye spillere som siklet etter mer zombie slaying, et spill som hadde en slags MMO take på zombie survival var meget etterlengtet. På en uke hadde alle de største YouTube spill kanalene gjort flere "Lets play" og Arma 2 CO gikk til toppen av Steam listene. Min erfaring av dette var et det var mange duster med ikke noen form for logikk eller tankegang som kom inn i spillet. Jeg merket med en gang at det var flere spillere som hadde mass teamkill i basene under "Domi" kamper og at det var et kamakazi helikopter som styrtet inn i kontroll tårnet hvert 15 minutt... Mange som ikke skjønte hvordan man installerte DayZ kom ofte innom servere, merket at det ikke var zombier der og startet å skyte andre spillere for morroskyld. Kamper var ofte preget av såkalte XBL kids som skrek "Fag" inn i mikrofonen med sin 10 år gamle stemme.

[COLOR="DarkRed"]Alt går i bølger og daler, kidsa blir lei etterhvert, det er bare å ha is i magen - det var jo noe av dette som skjedde med Delta Force serien syns jeg, men etter støvet la seg, og det kom mer passende titler for ungene, så var det de gode gamle spillerene igjen.[/COLOR]

For meg var DayZ ikke særlig morsomt, det var samme oppsett hver gang. Spawne, finne lee enfield, dra til NE airfield, bli skutt, reapeat. DayZ svirmlet av hackere som utnyttet måten Arma 2 motoren hadde muligheter til å spawne ting inn og å teleportere seg rundt på mappen. Hackere ble også interessert i å joine "Domi" servere, spawne 100 000 bomber over main base og så quite... Spillet som jeg elsket begynte å likne på nåtidens BF3, og COD. Der spillere ikke hadde noen form for respekt for hverandre og ingen brydde seg. Favoritt spillet mitt var ødelagt...

[COLOR="DarkRed"]Selv om du er ArmA veteran, så kreves det en annen approach til DayZ enn ellers. Tar litt tid å "konvertere" mellom de to, det er ihvertfall min erfaring.[/COLOR]

Selv om jeg IKKE er motstander av nye spillere så mener jeg at de må kunne vise respekt for spilles regler og ikke komme inn å behandle det som de vill. Så som Bohemia Interactve skal satse stort på DayZ Standalone og jeg frykter at dette kommer til å ta penger vekk fra Arma 3 utviklingen og at vi sitter igjen med et dårlig Arma 3 spill og en gjeng med idioter som griser i buksa over Bohemia Interactive sinn DayZ Standalone.

[COLOR="DarkRed"]Som nevnt, salget av ArmA2 og OA har eksplodert i kjølvannet av DayZ, som gir mer mynt i kassen. Det at det utvikles en DayZ standalone skal du ikke se på som negativt - tvert imot. Rocket har jo selv sagt at han og hans team (de som er ansatt i BI) er bundet til å jobbe med Arma 3 først og fremst og når endelig standalonen kommer, så vil det lukes ut mange spillere som ikke intresserer seg for ArmA gameplayet. Og da blir det gode gamle igjen. Det er også en positiv side av DayZ mod'en, og det er at mange spillere som ikke har spilt det før, blir nysjerrige på ArmA 2, bare se på Wasteland.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Titegnutenforquotes