View Single Post
Hei!

Jobber selv hos en av landets ISP'er å forstår problematikken særs godt.

- Problematikken ligger som regel på det fysiske laget - router, modem, kabling, kundens Datamaskin etc -, å når du nevner at kundene deres i de fleste tilfeller har ekstern router hengende på deres (ISP) utstyr så er i all hovedsak dette kundes problem så sant dere ikke har support på kundes utstyr, da dette er 3parts utstyr, vi leverer isåfall ikke eksterne router til våre kunder, kun våres eget utstyr.

I de tilfeller kunder kontakter support/kundeservice med slike problemer så er det greit å sjekke oppetid på ISP utstyr (modem etc), samt å å få kunden til å ta en regelrett restart av alle fysiske tilkobblinger, da dette som regel løser 70-80% av alle slike saker.


Tommelfinger regel = ut med støpsel/stikkontakt i ca 30sek på både Modem å ekstern router, samt en restart av PC/MAC etc... i den rekkefølgen!

Kort fortalt: Sett i strøm på Modem vent i ca 1min sett i strøm på router å vent i 1min å restart PC/MAC mens dette pågår.

Dette greier kunden å skjønne......i mange tilfeller i såfall


------------

Når det kommer til problemstillingen(e) over, så er det gjerne sånn du beskriver! 95% av tilfellene er lite intressert i lære om hvordan dette gjøres ei heller har kunskap om enkel CMD, er ikke mange som driver Commandline-Kung-Fu der ute nei Prøv i de fleste tilfeller der du/dere ser at leveransen ikke er nede i fra deres side å restart utstyr FØR dere begir dere ut på eventyr med CMD å ipconfig.

Erfaring tilsier at dette er enklere, samt mye raskere en å sitte 20-30 min for å prøve å forklare kunde hva slags info du er ute etter å hvordan han kan hjelpe deg med å oppdrive denslags.



------------

BTW! snekkra en prototype på en applikasjon til PC WinXP/Vista/7/Linux + MAC som var tiltenkt våres kunder som en form for "selfcare", som var CMD-commandoer i GUI (knapper for å kjøre : ipconfig /all /flushdns /release /renew + ping til 127.0.0.1 -t /Gateway /random IP (VG/Finn/Google etc) samt getmac -v + + + + +

Tenkte jeg skulle børste noe støv av den å kjøre litt testing igjen!
Sist endret av izholo; 4. desember 2012 kl. 21:09.