View Single Post
Selv om det jo er mye annet som egentlig er mer interessant i statsbudsjettet, så skrikes det kanskje aller mest om tollen på kjøtt, som skal endres fra å være en kronesats til en prosentsats.

I følge omtrent alt av medier og diverse høyrefolk vil den nye tollsatsen (den endres altså fra å være 119kr/kg i dag, til å være på 344%) føre til at prisen for en kilo biff som i dag f.ex. koster 199kr/kg, vil øke til 355kr/kg

Men... stemmer egentlig det regnestykket i det hele tatt? Jeg får det ikke til å stemme for en femmer?

Se her:
Pris før 15% mva: 199kr/1,15 = 169,15

Nå vet jeg ikke helt hva disse matbaronene våre har i fortjeneste på kjøtt, men la oss si 10%. Da er altså prisen inn til butikken 152,24

Så, hvis det ikke er noen fler mellomledd her, ville da prisen inn til norge altså ha vært 152,24-119=33,23kr/kg

Ok, så går vi oppover igjen med ny tollsats:

33,23kr pluss toll på 344% = 33,23 × 4,44 = 147,54 (uh, legg merke til det tallet der… det er faktisk fem kroner MINDRE pr kg enn det var med kronesats!)

pluss 10% fortjeneste: 147,54x1,10 = 162,29

pluss mva (15%): 162x1,15 = 186,64 (altså pris til forbruker med nye tollregler, alt annet uendret)
Vis hele sitatet...
Så hvor i heiteste kommer 355kr/kg fra? Derimot stemmer det jo, som regjeringen sier, at det PÅ SIKT vil bli høyere priser, da etterhvert som prisene inn til Norge stiger.

NB: Legg også merke til at selv om jeg har utelatt noen mellomledd, så ville disse bare ha ført til at innprisen til norge ville ha vært enda lavere, som igjen vil si at prisen til forbruker etter ny tollsats ville være enda lavere. Det eneste som kan endre den noe vesentlig, er hvis det er veldig mye lavere fortjeneste til butikken, men selv det vil ikke ha *så* mye å si.
Sist endret av atomet; 8. oktober 2012 kl. 13:58.