View Single Post
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Nå må det sies at det ikke har vært noen opptøyer, konfrontasjoner eller andre hendelser utløst av filmen i USA her i Norge.

Jeg syntes det var litt morsomt at du skrev "sette meg på moderasjons-toget" men at du er lei nå og ikke gidder å diskutere rasjonelt lenger. Tydeligvis oppfatter noen av våre kjære freak medlemmer at politiet i Oslo viser tegn til svakhet når de opptrer foran en stor muslimsk forsamling etter en fredagsbønn og anmoder til ro, kommunikasjon og medmenneskelig respekt. I mine øyne er dette er en fantastisk god egenskap av politiet i Oslo. Det viser at politiet er såpass godt etablert at de kan tråkke inn i det aller helligste for muslimer i Norge og kan tale foran en respektert voksen audiens og samtidig oppnå god kommunikasjon.

Bør ikke det være tegn på et velfungerende demokrati hvor politiet kan anmode og snakke til en forsamling i trygge omgivelser og bli anerkjent?

Som alltid blir denne debatten veldig polariserende for sånne som deg. Det trenger ikke alltid å være enten eller, jeg kan nevne mitt ståsted og mine venner sine. Vi mener at denne handlingen var kanskje ment for å provosere fram slike reaksjoner som det er i midtøsten. Vi syntes det var litt dårlig gjort å lage en slik video siden den vil koste mange mennesker livet verden rundt. Utenom det så er vi ydmyke og er villig til å diskutere hvis det er nødvendig.

Men så kommer du og mange andre og kommenterer "dritalei muslimene nå og deres jævla politisering av religionen sin". Det gir signaler at alle går under en kam og legger grobunn for de som a) ønsker å trolle, b) de som er hardbarka islamister c) de som ønsker kun det verste for nordmenn.

Jeg mener det Oslo politiet gjorde var en taktisk god vurdering for å unngå konfrontasjoner ala karikatur tegningene og jeg håper at politiet fortsetter personlig kommunikasjon ute blant publikum.
Vis hele sitatet...
@ x3m187; Jeg er aldri sagt at jeg ikke gidder å diskutere rasjonelt lenger! Ikke sett ord i munnen på meg . Dét jeg har sagt er at jeg er lei de stadige sure oppstøtene av radikale muslimer. Faktum er følgende i dagens verden; der hvor det er Islam i verden, er det også konflikter.. Og faktum 2 (som jeg nevnte i første innlegg); Islam som religion har et gigantisk politisk problem, og et gigantisk PR-problem -over hele verden. Det finnes få plasser på jordkloden der Islam er sterkt representert og det samtidig ikke er konflikter.

Det du sier at politiet "tør å tråkke inn i det aller helligste for muslimer i Norge"..virker litt absurd, siden disse menneskene bør først og fremst legge seg under norsk lov. Norsk lov og norsk politi gjelder også i moskéen!!
Derimot er jeg enig med deg at politiet løse dette på en grei måte. For såvidt; jeg mener politiet løste dette "greit nok", men burde ha hatt baller nok til å si ifra at nok er nok!
Jeg tror innstendig på at disse opptøyene er igangsatt at islamistiske lunatics.

Du nevner også at denne debatten er polarisernde for meg.. Vel, jeg kan si deg dét at den faktisk ikke er så polariserende for meg, men heller at volden og hylene fra radikale muslimer provoserer voldsomt! Det virker som om man har det minste negative ting å si/skrive/tegne om Islam, så vil det garantert komme forferdelige reaksjoner tibake.

Egentlig er disse opptøyene et moderne fenomen - siden politisk radikal Islam har fullstendig ballegrep på religionen, og hvordan politikk føres. Dette må du og andre muslimer åpent innrømme. Dessuten ligger det et svært ansvar hos religiøse ledere i Islam, og politiske ledere i Midt-Østen-land i å knuse denne radikalismen. Dette har de gjort i beste fall halvhjertet inntil nå.