Tråd: Romfolket.
View Single Post
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
JA, la oss invadere og krige mot alle disse landene i afrika og andre steder som du prater om. La oss presse på dem demokrati og konsumpsjon som religion. Dette har jo gått så bra alle steder vi har prøvd. Bare se på Irak og Afghanistan, disse folkene er jo fra seg av glede etter vi tok grep og "reddet" dem..

FNs menneskerettigheter er forsåvidt et fantastisk godt utgangspunkt i denne debatten da det hindrer folk som Stratops i å få fotfeste for sine synspunkter på "mindreverdige mennesker". Skulle likt å si at slike avskyelige meninger skal man se lenge etter, men med en rask titt på landets største aviser og denne tråden her, mister jeg litt tiltro til nordmenn som et solidarisk og frihetselskende folk.

Jeg har også irritert meg over romfolktiggerne, da de hver eneste dag kommer bort til meg og gir meg dømmende blikk når jeg ikke gir dem penger. De titter og poser og bagger og får de ikke penger skal de ha røyk. Men uansett hvor mye jeg irriterer meg over dette er ikke løsningen å kaste dem tilbake dit de kom fra. Det er ikke ulovlig å tigge, og selv om det irriterer meg er det ikke grunnlag for slikt hat vi ser i dag.

Det er sannhet i utsagnet om at nordmenn lever i en boble, adskilt fra resten av verden. Resten av Europa har hatt mye større problemer med tiggere enn Norge har, og makan til oppstyr det skulle bli når vi først ser en brøkdel av problemene andre land har hatt. Tiggerne er lut fattige i sitt hjemland, noe nordmenn har glemt hvordan det er å være. De reiser ikke hit fordi de synes det er avslappende og givende å tigge, de gjør det fordi de må. Tenk deg følelsen av å komme til et land der ungdommer uten fast jobb går rundt med mobiltelefoner til flere tusen, klær til enda flere tusen, mens deres egne barn nærmest sulter i hjemlandet sitt. Jeg tror jeg ville blitt frustrert selv, om jeg hadde opplevd det samme.

Nå skal ikke jeg si at jeg støtter romfolket i alt de blir annklaget for å gjøre. Om noen av dem driver med kriminelle handlinger skal de straffes på lik linje med alle andre. Dette betyr ikke at det er greit å hate alle tilreisende romfolk, kalle dem for nedverdigene ord eller "mindreverdige". Noen dro frem eksempelet med at vi ikke hadde likt det om dansker slo seg ned og bygde en leir midt i Oslo heller, men vi hadde da pokker ikke hata absolutt alle dansker av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det er synd på dem, jeg skjønner det, men hva er den praktiske løsningen på problemet? Dere som hele tiden tar rumenerne i forsvar liker å snakke om FN, fattigdom, diskriminering osv, men hva vil dere gjøre i praksis? Skal norske skattebetalere ta over ansvar for livsopphold for disse menneskene? Hvis du ikke mener det, skal vi tillate at de livnærer seg på tigging? De som er kriminelle nevner jeg ikke engang fordi det er innlysende at de som er kriminelle skal utvises. Hvor mange ønsker du at Norge skal ta imot? Er det 1000, 10 000, 100 000, 1 000 000? Hvordan skaffer vi bolig / bosted til alle disse folkene? Hva om de ikke ønsker å bo i hus, men foretrekker teltleirer? Er jævlig lett å snakke om menneskeverd når man slipper å ta hensyn til virkeligheten.