View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hør her, you can't argue with success er i allefall en sannhet med meget sterke modifikasjoner.

Det du ikke har nevnt i ditt vegg_av_tekst-innlegg over er at (eksempelvis) det sosialistiske systemet i Øst-Europa generelt og spesielt i SOvjetunionen fungerte <særdeles bra> i løpet av 60- og 70-tallet - <bra> spesielt mt.p. forutsetningene for at et sånt samfunn skulle bli en suksess.

La meg si det slik, (og merk deg veldig at jeg ikke regner meg som en hard sosialist), ...Jugoslavia var en suksess, Sovjet var en suksess i perioder, ..Polen, Ungarn, Tsjekkoslovakia var alle i større eller mindre grad suksesser, ..Bulgaria, Romania så som så.

Deretter har vi selvsagt tragediene Albania, Øst-Tyskland, og Romania under Ceausescu, og hele samlet østblokken etter begynnelsen av 80-tallet.

I det hele tatt - det prøver å si her er at du overhodet ikke kan sette et bastant likhetstegn mellom USAs angivelige suksess og at kapitalismen er så jævla fortreffelig.
I Vest-Europa har man allerede rett etter 2VK lagt seg på et sted midt imellom SOvjets sosialisme og USAs markedsliberalisme,...og noe av de beste eksemplene på dette er de nordiske landene og deres meget godt fungerende blanding av sosialisme og kapitalisme - m.a.o velferdsstaten står sterkt men du har samtidig en høy grad av økonomisk frihet, i grove trekk.

=========

Edit: Jeg brukte de europeiske østblokklandene som eksempel primært, fordi du overhodet ikke kan ta etterkrigstidens kommunist-Kina og sammenligne det opp mot et USA som bader i gull nærmest. Østblokklandene i Europa var industrialisert og med en godt utdannet befolkning, appåtil var meningen med Sovjet og Østblokken å direkte konkurrere med USA/Vest-Europa.

Edit 2: Hvis kapitalismen er så fortreffelig, hvorfor havner i kriser stadig vekk, og hvorfor er forskjellene så enorme?? Som f.eks USA.

Dessuten, hvis en reformert kapitalisme hadde fungert bra, som du påpeker og nevner, hva da med reformert sosialisme - det må da vel være ganske greit eller?... setter freakere her til å svare
Vis hele sitatet...
Alle er vel enige om at de ikke hadde det bra i østblokklandene. Hvorfor var lysten til å ta seg over til de vestlige landene så stor da? Tror du lever litt på kommunistiske myter og en ønskedrøm om det perfekte sosialistiske samfunnet. Desverre er menneskets natur og virkeligheten ikke alltid kompatibel med det teoretisk perfekte.

Sitat av EoT Vis innlegg
Du tar ikke hovedinnvendingen min: kapitalisme er ikke synonymt med demokrati, dette er heller to motsetninger som aldri vil kunne syntetisere. Kapitalismen belönner kjöpskraft med politisk innvirkning. Det vil alltid vaere kapitalen som stimulerer markedet, ikke menneskene, og kapitalen vil alltid vaere skjeft fordelt (man kan ikke fordele kapital, man kan bare vaere midlertidige baerere). Innenfor et demokrati skal man ha samfunnsmessig paavirkningskraft i kraft av sin eksistens som menneske.
Vis hele sitatet...
Demokrati vil si at befolkningen selv velger sitt lederskap. Prosessen er ikke perfekt, men den er uendelig mye bedre enn alternativene som er realistiske nå. Churchill sa at demokrati der et dårlig system, men det beste vi har. Den demokratiske prosessen bør selvsagt lovreguleres slik at rikingene ikke stikker av med all makta og innflytelsen. USA gjør f.eks. dette feil. Jeg tror fortsatt på kapitalismen, men med omfattende lovreguleringer for å bøte på de verste problemene.