View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er såpass selvforklarende hva friere tøyler betyr i denne sammenhengen at jeg ikke gidder å bruke mangfoldige setninger her for å forklare det. Bruk fantasien litt, og tenk litt bredere og lengre, så skjønner du.

Hva de kunne gjort mer effektivt? -Huh.., hva som kunne vært mer effektivt? Spør du egentlig virkelig hva som kunne ha blitt gjort mer effektivt??, - vel sorry for at jeg virker kvass, men ehh...

.....Se da - hadde Beredskapstroppen hatt 2-3 tilgjengelige helikoptre ville dette ha forbedret deployeringen fullstendig.
Hadde det ikke vært såpass restriksjoner på når og hvor man kan bruke spesialstyrker i innenlands operasjoner (les FSK/MJK), ville FSK ifra Rena Leir meget mulig kommet seg helt derifra ned til Utøya godt før 18-tiden.
Hadde det vært langt klarere regler på hva politi og militære skal gjøre og hvordan de skal oppføre seg mot gjerningsmenn under "skyting pågår"-situasjoner ville vi (antageligvis) fått et annet utfall av 22/7.
Et cetera, et cetera, et cetera.

Igjen, jeg synser. Men det må da få lov til å kalles kvalifisert synsing, for både fagmilitære og lekmenn på dette feltet skjønner at politi-operasjonen 22/7 holdt på å gå til mørkeste helvete... Derimot vil ikke alle innrømme det - men dét er et annet problem..
Jeg vil ikke kalle meg lekmann, men jeg er overhodet ingen fagmilitær heller.
Jeg var noe kvass oppe i innlegget fordi at det er såpass innlysende at operasjonen var n00b. Hva hadde skjedd hvis den røde jolla hadde sunket?

*edit; ups, var visst en rød gummibåt gid, hadde glemt det. Ett år siden vet dere..^^
Vis hele sitatet...
I en annen post som angår har jeg gått nøye gjennom operasjonen, både pro og con. Jeg har imedlertidig lent meg mot en annen konklusjon enn deg, men med en felles enighet i at BT burde ha operative hocus alltid.
Selv sjefen for TMBN har uttalt at operasjonen ble utført etter hvordan treningen var tillagt.