View Single Post
Ser at det foregår en svært tung og analytisk diskusjon mellom Provo og aeon_illuminate. Mye god lesing og gode argumenter fra begge sider.

Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye, men jeg mener som alltid det er viktig å nyansere forskjellene.

Provo, du la meg fram masse god informasjon om at høytstående terrorister tilknyttet Al-Qaida og andre organisasjoner ofte har gode og tunge akademiske utdanninger.

Jeg har tidligere også fundert over denne problemstillingen, om hvorfor godt etablert ungdom i det vestlige samfunnet med gode utdanninger. Men som velger å gi ifra seg alt for å bli en del av den globale krigen mot terrorisme. Det er fantastisk spennende og jeg tviler på at det finnes noen entydige svar på dette.

Om det er;

- Religiøs oppvåkning etter å ha vært i kontakt med eksterne misjonærer med en agenda.
- Missoppfattelse av islam vinklet for å rettferdiggjøre egen agenda.
- Personlige agenda for å hevne seg over invasjonsstyrken i Irak/Afghanistan etter tap av noen kjære.
- Mangel på målsettinger i livet eller oppleve den vestlige kulturen som noe gudsforlatt, skittent og smittende.

Jeg kan fortsette, men dere ser poenget.

Islam gjennomgår idag en modernisering som stiller spørsmål som før aldri var relevante. Vi bor i et informasjonsamfunn, hvor samtlige personer har muligheten til å svare på avanserte teologiske spørmål ved en sjapp Google søk. Det finnes personer som tolker dette veldig liberalt sånne som meg, og det finnes de som tolker det bokstavelig eller verre.

Om det står i Koranen at man skal kutte av armen på en tyv og at det ikke er rom for diskusjon. Vel, jeg vil fortsatt mene at vi IKKE kutter av armen på tyven, siden vi har bedre og mer menneskelige muligheter for straff.

Om det gjør meg til en dårlig muslim, vet jeg ikke. Men for meg handler Islam om medmenneskelighet og gjøre gode gjerninger etc.

Om jeg støtter Sharia lover i vesten, det gjør jeg ikke. Om jeg ønsker død og fordervelse over Norge, det gjør jeg ikke.

Om en person fra Saudi-arabia som er ferdig utdannet ingeniør og jobber i vesten, men som samtidig føler at livet hans er tomt og at han velger å ta til seg voldelige midler for å gjøre ting mer spennende eller for å hevne seg over vesten. Ja, det har skjedd og det vil mest sannsynlig skje igjen.

Vi har våre egne veier og mål. Finnes ingen entydig svar på dette.

Fortsett diskusjon.