View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Provo; - Jeg skal prøve å gi kort svar på innlegget ditt . Kan ikke et langt et nå, det kommer seinere tror jeg.


@ Sharia; Joda, Sharia er åpent for tolkning. Dog ikke i en veldig utstrakt grad, da de fire lovskolene innen sunni-islam og de resterende innen sjiaislam hovedsaklig holder seg til sharias tekster. Reformbevegelsene/modernistbevegelsene har derimot ikke fått spesiell fotfeste i det 20. og 21. århundre . Kapping av hender for eksempelvis er ikke særlig implementert, og dødstraff/direkte legemsbeskadigelse som straffemetode er som oftest tvunget fram av salafister/wahhabi-tilhengere. Det skal sies at de fleste muslimske land innehar døsstraff som alternativ den dag i dag, men bruk av dødsstraff har også mye med at det rent politisk er strenge regimer i landene, f.eks Iran. Irans lederskap er et teokrati, et strengt teokrati, men absolutt ikke islamister i den forstand eksempelvis Taliban eller det saudiarabiske monarkiet er.

Sånn sett kan man definitivt si at utviklingen i en mer human retning har gått mye tregere i muslimskdominerte land, spesielt i Midt-Østen, og selvfølgelig er Sharia strengt, appåtil autoritært, men jeg er definitivt uenig i at Sharia er totalitært - selv om den dekker stort sett de fleste forhold rundt et menneske.
Sharia er - som jeg nevnte tidligere, et avansert lovverk for en førmoderne tid (f.eks et 1400-tall).
Den er utdatert på de aller fleste vis den dag i dag, men den er ikke totalitær og fullstendig menneskefiendtlig som man liker å gi inntrykk av noen ganger.


@ antijihadister - vel, her er temaet ytterst sensitivt Provo. Problemet er at det skal være fullt ut lovlig å kritisere islam, men igjen - det empiri viser, er at det jevnt over hele vesteuropa er en sterk høyreradikal, rasistisk bevegelse som har fullstendig snudd hele rasehatet til kulturhat. JfR Abb, Arne Tumyr i SIAN og hans likemenn...

Europeere flest hadde ikke mye trøbbel med muslimer på f.eks si 80-tallet da Rambo kjempet på lag med afghanske mujahediner mot angripende sovjetrussere - men se nå da, islamhatet (ikke islamkritikk !) brer seg omtrent som ild i tørt gress.

Antijihadist-ordet som jeg brukte i denne sammenhengen, peker jeg på den høyreradikale kulturhatende delen. Å være ellers mot jihad er selvfølgelig heeelt legitimt, og ikke minst bra, - men husk bare at <jihad> inneholder langt mer og annerledes ting enn morderiske drap på random folk. Bl.a en personlig ofring og arbeid for islams sak, som ikke har noe voldelig ved seg.


@ Al Qaida ++; Ja, jeg er der enig med deg at de viktigste skikkelsene i la oss si f.eks Al-Qaida er middelklasse/øvre middelklasse-muslimer som har fått radikaliseringen over seg og et sterkt higen etter å hevne seg mot Vesten.

Men de store gruppene av selvmordsbombere i Israel, Irak, og ikke minst Pakistan/Afgh. er ofte resultat av et fattigslig liv kombinert med en (eventuell) tilværelse på en terrordyrkende madrassa, og hjernevask av presteskapet til å ofre seg for islams sak.

Og ideologien til Al Qaida - ja, det er en ytterst fundamentalistisk retning av islam. Poenget er at - enhver misjonerende religion, det være seg den katolske kirken, protestantismen eller islam, vil ha - og har, ordentlige ambisjoner å å på sikt legge verden under seg.
Enhver normal muslim vet godt at dette ikke i praksis er mulig, og hevder ikke disse ambisjonene. Derimot er den defensive delen, altså viljen til å forsvare islam tilstede hos mange muslimer..

Og nå for tiden hører vi ikke mye om kristen misjonering, da hele nasjoner og bevegelser er blitt av-kristnet. Det var et reellt mål for kristne i sin tid å kristne hele Asia, Afrika og Latin-Amerika. Resultatet ser vi den dag i dag med et fullstendig kristent Amerika, begge kontinenter, storparten av Afrika kristent, og enkeltsteder i Asia har kristendommen en sterk posisjon - langt ifra dens kjerneområder i Europa og midtøsten.
.........

@ -Tilslutt vil jeg bare si at jeg er helt enig med deg at Islam forfekter vold. Og, for det gjør egentlig alle abrahamittiske religioner! I.o.m sekularisering er "vi" ferdige med dette, her oppe i nord. Greia er kun at "vi" ikke bør sette ord i munnen på dem, og stemple Islam noe som det ikke er.

Opp gjennom historien har den muslimske kulturkretsen bidratt mye til sivilisatorisk utvikling. De har derimot ikke hatt samme sekulariserende krefter gjennom historien i samme grad som de som vant frem i Europa. Og i muslimske land har det i moderne tid gått (delvis) gale veien, der radikale krefter har tatt posisjon og "satt spillereglene".

[CENTER][/CENTER]
Sist endret av aeon_illuminate; 2. juni 2012 kl. 13:31.