View Single Post
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Men hvordan vet du at det er den gale tolkningen?
Vis hele sitatet...
Går du ut ifra at av alle tolkningene i koranen/bibelen så er det én som er riktig?

Jeg tolker ikke koranen/bibelen på noen annen måte enn jeg tolker andre sci-fi bøker... Interessant lesning, men ikke noe jeg bruker som grunnlag for hvordan jeg skal leve livet mitt.

Det er forskjell på å tolke en bok som litteratur og tolke en bok som en guide til hvordan man skal leve livet sitt.

I mine øyne er det ingen bøker som alene kan beskrive hvordan man skal leve livet sitt, alle har hver sin fasit for hvordan man skal gjøre ting.

Mennesket fortsetter å utvikle oss og finner nye måter å gjøre ting på og lovene vi lever under endres hele tiden.

Nettopp derfor har man mange forskjellige tolkninger av den samme boka: bibelen/koranen, hvor en gruppe mennesker som er ca. like enige for hvordan man burde leve livet sitt velger å tolke deler av bibelen/koranen på en slik måte at det passer deres livssyn.

Kristne i dag f.eks. plukker ut de versene fra bibelen de synes passer med deres oppfatning, eller tolker disse til å passe, og gir blaffen i resten, istedenfor å lag en ny bibel.

Derfor synes jeg bibelen/koranen ikke er noe man kan leve sitt liv etter.

Til sammenligning har man f.eks. norges lover som er i stadig utvikling, og jeg tviler på at noen er enig i _alt_ som står i den.

tl;dr: å tolke en religiøs bok er det samme som å plukke ut de delene av boka som allerede passer med ditt livssyn og bruke disse.