View Single Post
Jeg har lest det meste som står her og har blitt litt forvirra. Det er noen punkter jeg helt vil få svar på:
1. Er ikke ACTA en "avtale" som likner veldig mye på SOPA og PIPA. Gjør ikke det at EU-land ikke har lov til å innføre ACTA takket være deres egen lov...

Det er ihvertfall slik jeg forstod det jeg har lest her på forumet. Jeg har ikke tittet så mye på lenkene, men jeg synes det er ganske merkelig at EU går imot sine egne lover.

2. jeg har heller ikke helt forstått hvordan ACTA/SOPA/PIPA kan stenge nettsteder som kommer fra land som ikke har liknende lover og regler.

3. HVORDAN KAN FOLK VÆRE SKUTTE NOK I HODET TIL Å I DET HELE TATT VURDERE EN SLIK SENSUR PÅ VERDENS NYTTIGSTE OG VIKTIGSTE VERKTØY!!

Jeg skjønner hva Kina holder på med, de vil jo bare unngå opprør og å beholde makten(selv om jeg ikke støtter det de holder på med), men det ACTA/SOPA/PIPA gjør er jo å gi regjeringer enevelde på hva som skal være lov på nettet. Og hvis det som stod i mailen som sixfeetunder fikk er sant så kan de også endre sine egne regler uten et demokratisk valg.

Det vil si at dette ene lovforslaget går imot to punkter som ikke bare står i Norges grunnlov men også i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter artikkel 19:
Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.
Vis hele sitatet...