View Single Post
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg kjenner ikke regelverket rundt dette, men for et par år siden ble to bekjente av meg ble hentet av politiet under undervisning og kjeftet opp av politiet i gangen foran andre elever. I ettertid ble dette kritisert av foreldre, og det endte med at de fikk beklagelse fra lensmann for behandlingen. Det ble da sagt at riktig prosedyre burde vært at politiet tok kontakt med skolen, slik at rektor eller lærer kunne arrangert med å ta elevene ut av klasserommet for samtale.

Det er også verdt å nevne at elevene i denne saken ikke hadde gjort noe galt, og saken ble henlagt.
Vis hele sitatet...
Her høres det ut som om elevene var under 18. Personen i tråden var vel fylt 18 år? Etter fylte 18 så er det vel egentlig ikke så mye foreldra skal ha sagt sånn rent juridisk.

Sitat av juster Vis innlegg
Hei. Jeg ser definitivt poenget ditt. Men dersom en del av formålet med ransakingen var å sende et signal til øvrige elever, krever jo tjenestehandlingen nettopp at det gjøres i klasserommet.

Nå blir det jo også litt vanskelig for oss og sitter her og diskutere hva som var utgangspunktet for ransakingen. Det vet vi jo ingenting om.

Det ville helt klart vært mer skånsomt å ta vedkommende til side, men da ville jo litt av effekten forsvunnet. Når det er sagt, har jo politiet for vane å ransake så tidlig som mulig. Dette for å forhindre tap av bevis på vei til bilen, arresten osv.
Vis hele sitatet...
Det å sende et signal er ikke et legalt formål for en ransaking. Formålet med ransakingen skal helst være å sikre bevis i en eventuell rettsforfølgelse (eller søk etter farlige gjenstander/våpen og lignende). Hjemlene for dette er ganske tydelige, og ingen av disse går på å sende et signal til tredjepart.